Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av staffanb
#74035
Ännu en tråd om startproblem på volvo 850 2.5 140 hk.

Bilen startar alltid perfekt då den är kall men om jag åkt på ett kortare ärende, typ handlat, så är det väldigt svårt att starta den igen om bilen stått en kort stund och är ljummen.
Det kan krävas 5-6 försök innan den startar, och då går den ostadigt en liten stund innan den börjar gå bra igen.

Någon som har några ideer vad det är som strular?
av *pettson*
#74039
staffanb skrev:Ännu en tråd om startproblem på volvo 850 2.5 140 hk.

Bilen startar alltid perfekt då den är kall men om jag åkt på ett kortare ärende, typ handlat, så är det väldigt svårt att starta den igen om bilen stått en kort stund och är ljummen.
Det kan krävas 5-6 försök innan den startar, och då går den ostadigt en liten stund innan den börjar gå bra igen.

Någon som har några ideer vad det är som strular?
kamlägesgivaren
Till skillnad från GLT och turbo så startar fenix systemet utan denna. Dock blir det dålig tomgång och allmän gång innan den stabiliserat systemet. Kika om det finns felkod.
av staffanb
#74046
Var inne på verkstaden för inte så länge sedan vid ett mycket snarlikt fel som orsakade att servicelampan tändes och då byttes "impulsgivaren" och "positionsgivaren".

Är kamlägesgivaren synonym med några av de givare man bytte då som då möjligen fortfarande strular?

Dock tänds inte servicelampan med det nuvarande felet vilket den gjorde tidigare.
av *pettson*
#74207
staffanb skrev:Var inne på verkstaden för inte så länge sedan vid ett mycket snarlikt fel som orsakade att servicelampan tändes och då byttes "impulsgivaren" och "positionsgivaren".

Är kamlägesgivaren synonym med några av de givare man bytte då som då möjligen fortfarande strular?

Dock tänds inte servicelampan med det nuvarande felet vilket den gjorde tidigare.
du har en kamlägesgivare och en vevaxelgivare.
Om dom har bytt bägge till nya så BÖR inte det vara felet om dom nu inte dragit kabeln till kamlägesgivaren för nära fördelaren. Finns ett separat meddelande om detta från volvo.
Men vad menar du med servicelampan?.. Att lampan med texten SERVICE har tänds på grund av dessa saker?.. För det är en omöjlighet.
Om du fått en lampa med ett uppochnedvänt Y på (lamda symbolen) så är det mera troligt.
Vilken av dom var det som tänds?
av staffanb
#74224
Förlåt, borde förtydligat att det var Lambda lampan som lyste förut.
Den lyser dock inte längre.

Har läst på lite andra forum och det verkar vara den generella åsikten att startproblem vid ljummen motor är kamaxelgivaren, precis som *pettson* gissat.

Har hittat i Heynes manual var den sitter och skall kolla i morgon om den är bytt och hur dom dragit kablarna.

Går det att mäta med ett oscilloscope hur signalen från denna givare skall se ut?
av staffanb
#76968
För eventuellt andra med samma problem kan jag meddela att problemet löste sig med byte av Fördelare, Rotor och Tomgångsmotor.

Vet inte vad som var den felande delen, bytte allt på samma gång.
(För övrigt hade jag problem med pulserande tomgång vid fuktigt väder vilket föranledde bytet av tomgångsmotorn)

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]