PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Just det här 123Ignition har jag ingen erfarenhet av, men andra, elektroniska system i äldre Volvobilar och båt VP AQ 125, har jag goda erfarenheter av.
Först och främst: Gnistan är kraftigare och har en längre brinntid. Det medför att förbränningen blir effektivare. Mer av det tillförda bränslet hinner tända. Det ger ju visserligen en marginell bränslebesparing, eftersom man utnyttjar bränslet effektivare. Men på längre sikt bör man teoretiskt få bättre bränsleekonomi. Sedan beror det ju på förgasare etc, hur det faller ut realiteten. Och om alla parametrar stämmer, så blir det ju samtidigt lite bättre för miljön också.
Motorn blir mera lättstartad i och med att gnistspänningen inte är lika lättstörd som med kondensatortändning. Vi som var med på den tiden minns mycket väl hur jä***gt det kunde vara att starta en till synes välskött och frisk bil ibland när det var fuktig väderlek. Det blev överslag i fördelardosan och tändkablarna. Med ett elektroniskt system har du "reservenergi" i gnistan även under stressade förhållanden.
Dom mekaniska tändsystemen, som vi får kalla brytarspetsarna och kondensatorn är i sin konstruktion rena stenåldern. Dom slits ständigt och kräver underhåll. Dom elektroniska håller bilens livslängd om allt är riktigt monterat. Det undantar dock inte tändstiftsbyte och annat inom föreskriven körsträcka. Men ett stort elektrodavstånd är mer tolerant i ett elektroniskt system. I monteringsanvisningarna för det system Tribox*, som jag satte i bilar och båten, ingick det en funktionskontroll i ett skede. Man skulle ansluta och koppla till tändströmmen samt röra en kabel franför en jordpunkt. Det var inget problem att få gnistor på både en och två centimeters avstånd. Rotor, fördelarlock och tändkablar bör man ju dock se över någon gång om året. Det är ju sådant som åldras oavsett vilket tändsystem man har. Likaså att smörja fördelaraxeln då och då. Det är många som är ovetande om detta. Droppa några droppar olja i filtsudden under rotorn. Det smörjer axeln och centrifugalvikterna. Och som sagt, jag vet inte hur detta 123Ignition skall smörjas. Det kan vara samma filtsudd under rotorn, men det kan också vara något annat?
Ett åldrat fördelarlock kan ges ett nytt liv med vanligt bilvax, krämvax. Tvätta locket helt rent. Vaxa och polera. Både utsidan och insidan. Men se till att inget vax kommer i hålen för tändkablarna. Sätt i någon papper- eller trasselsudd som skydd där när du vaxar. Det kan ge ett markant utslag på bränsleekonomin.

*Tribox bytte på senare år namn till något som jag nu har glömt, men det finns inte heller längre kvar. I dag har ju alla nya bilar elektronisk tändning. Det var ett system gjort för eftermontering. Man tog bort brytare och kondensator, och satte i ett magnetiskt motstånd som kände av nockarna på fördelaraxeln. Själva elektroniska enheten var en separat låda, ca 10 x 5 x 5 cm. Man får väl säga att det var första generationen av elektroniska tändsystem. Men dom fungerade likväl.
av Raggo
Kloge skrev:
Raggo skrev:Jodå har fått hem den nu och sattit dit den och den funkar verkligen bra, kan varmt rekommendera detta brytarlösa system till alla er med B18/B20 motorer =)
Berätta mer,hur är skillnaden?Går den bättre så pass mycket som de säger själva på sin hemsida?
ja jag tycker den går grymt fint i motorn nu, jämn å fin tomgång och inga baktändningar eller nånting, går som en vanlig bil ska gå ;)
Användarvisningsbild
av Kloge
Sparkar liv här igen. Jag har en Volvo Krabat med B16c med glappande fördelaraxel och skulle vilja ha 123 ignition.
Hittade denna sida http://www.leenapk.nl som säljer den billigare än från svenska återförsäljaren.
Någon som har erfarenhet av denna firman?

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]