Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Funderar på en batteriladdare, plöjde ett antal trådar under några timmar igår men hittade inget om just detta.

C&O har en CTEK Zafir 100 för 499:- (klubbpris):
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... r365206000
På enheten står det "ZAFIR 100", och inte "CTEK" som på andra laddare från CTEK. Men den skall vara tillverkad av CTEK vad jag förstått. Fört att röra till det ännu mer så har C&O även en annan ZAFIR 100 till ordinarie pris 999:-, det är inte samma förpackning och på den står det "CTEK" på enheten, i övrigt så har båda dessa ZAFIR 100 samma spec.

Vidare så verkar dessa ha samma spec som CTEK mxs 7.0, enheterna ser likadana ut (förutom "klubbversionen" av ZAFIR 100).

Någon som vet skillnaden mellan ZAFIR och mxs?
Zafir hittar jag inte på CTEK:s hemsida.
Sen undrar jag ju lite om skillnaden på Classes båda ZAFIR 100.

Rent allmänt verkar det som CTEK rekommenderas av flera, några åsikter om det?
av 2444ever
Fått för mig att Zafir-modellerna är någon slags ekonomivariant av mxs-modellerna, Zafir har 3 års garanti mot mxs som har 5 år. Men iom att den är så pass billig nu på erbjudandet så är det inte mycket att tveka på.
Sen blir det nog en liten present till när jag ändå är hos Classe, dom har en polermaskin för 299 med 5 års garanti, Btema hade en lite dyrare med 1 års garanti, så inte mycket att tveka på där heller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja precis, det är ju inte så mycket pengar. Så håller den bara 3 år och 1 dag(lagom så garantin hinner gå ut) så är ju ingen jätte-katastrof rent ekonomiskt iaf :)
Köpte min på volvo för... 800 eller 900kr, för typ 8 år sedan då. En hundring per år, i mitt fall, på något jag personligen använder väldigt flitigt är inte dyrt :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Zafir är väl en billigare variant som man inte kan ladda mindre batterier med, som tex motorcyckeln eller gräsklipparen.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]