PTV skrev:1000 :- för att fixa dessa problem.GLÖM DET. En auktoriserad verkstad idag tar runt 1300 :- bara för att koppla upp bilen till en dator.Och vad har en bilköpare av t ex en 7000 :- bil för intresse av att laga diverse elfel som blir dyrare än inköpspriset av bilen om denna bil annars går vettigt.Nä, somliga lever i små luftslott och dessa verkar tro att andra är i samma värld ... tyvärr inte.
Är man inte intresserad av att följa dom regler som gäller så kan man alltid köpa ett fordon som är tillverkat innan dessa saker som reglerna gäller monterades. Köpa gärna nåt innan 1988 så är även lambdasonden utesluten i stort sett.
I övrigt är det ganska intressant att du inte förstod vad jag skrev. Vad var det i inlägget som var så otydligt? Jag skrev att det kostar oftast inte ens 1000kr om man lägger ned intresse och tid själv. Är det så att man inte har intresse och tid så ska man inte gapa om kostnader. Det är ditt eget val att låta någon annan göra jobbet mot betalning, hur mycket är också ditt val genom vem du lämnar den till.
Är 1000kronor för mycket pengar och man är för upptagen eller för fin för att fixa sin bil, då är alltid lokaltrafik eller cykel ett alternativ. Förresten skippa cykeln, det drar lätt upp till 1000kr även där, när en växel inte går i eller om något händer, konstigt nog brukar inte 1000spänn vara ett problem för cykelägarna. Så lokaltrafiken eller gå är det som är kvar. Nej... gå, utgår, promenadskor för 1000kr är inget ovanligt. Kvar blev lokaltrafiken, dom brukar inte fixa extrakostnader. Är grundkunskaper problemet så brukar dom gå att insupa i närmaste handbok och i viss mån på internet.
Det finns i stort sett ingen som spenderar 1000kr på färg eller tapeter eller en kombo som inte förkovrar sej. Så varför inte förkovra sej i sina bilproblem?
Det är inte svårare när det gäller mindre problem som jag pratar om, det är inte stora problem för att lampan är färgad. Vilja däremot finns inte att köpa i bok eller burkform. Latmask går däremot att ta ur med en låda äpplen under sängen..
Regler av den här typen har en grund. Det är inte för att vara jävlig mot bilägaren utan för att bilägaren köpt en bil som har sitt säkerhetssystem baserat på dessa komponenter. En bil baserad på airbags ger dej onödiga skador om inte bagarna löser ut, bilen är byggd av hårdare struktur för att du ändå dämpas av kudden vid kollisionen, till skillnad från fordon utan bag som är mjukare för att du inte ska skadas. Det blir skador du inte fått om bagarna hade löst ut. Samma gäller att systemet är baserat på bältessträckarna som inte löser ut när SRS lampan lyser, förutom då på dom äldre där det är mekaniskt. Att ha systemet fungerandes är nåt du som färdandes har nytta av. SBP gör det varken till eller ifrån.
ABS systemet är inte till för att kunna bromsa som dom flesta oupplysta verkar tro. Bromsen den fungerar alldeles utmärkt på dom flesta bilar ändå, mer eller mindre effektivt beroende på teknik och underlag, tiden då bromsen uteblev är ganska förbi, dock finns det säkert gamla saab och audi kvar med det systemet som krävde några människoliv. Dock är dom förmodligen ytterst få.
ABS systemet är i normalfallet till för att du ska kunna svänga och göra undanmanöver med full broms (så full den kan bli utan låsta hjul),Samtidigt är antispinn, antisladd med flera system baserade på just ABS systemet. Slås det ut slås allt ut. Då dom flesta faktiskt inte är några fenor på att ratta sin bil medvetet eller av reflex oavsett hur högt dom graderar sej själva, så är en fungerande ABS och SRS en grundförutsättning för att hålla antalet skadade eller iallafall graden av skador nere.
Vi skulle få ned antalet olyckor och skador i övrigt med många procent om vi bara såg till att man fick ett fett straff för att ha manipulerat den här typen av system, samt att vi tvingade alla förare till en kurs där man lär sej att NYTTJA systemen på rätt sätt.
Visst kan det gå att göra ett alternativ? Gör ändringar tvingande? Låt folk sätta abs och srs ur spel? Gör en inreggning utan fungerande system och låt dubbla försäkringspremien,, gör en annorlunda färgad nummerplåt så vi kan undvika er, halvera kontrolltiden (2ggr per år) samt belägg fordonet med spärr i fordonsregistret så den inte går att sälja. Ingen annan ska behöva ha manipulerade fordon ovetandes och åka runt i.
Men i vanlig ordning tas alla förbättringar som ett pungslag och en kvarnsten runt halsen på individen..