Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
#739422
En del av bilarna underkändes för att lamporna inte lyste – trots att systemen var trasiga. Oftast hade ägaren då själv satt dem ur funktion för att dölja felet. Det rapporterar SVT Nyheter.

Enligt Bilprovningen ledde också brister i krockkuddsskyddet till att 50000 personbilar blev underkända förra året, vilket är särskilt allvarligt enligt Bilprovningen. Andra allvarliga och vanliga fel var brister i ABS-systemet, alltså det som gör att hjulen inte ska låsa sig vid inbromsning. Totalt underkändes 24000 bilar på grund av detta.

3000 bilar underkändes efter fel på anti-sladdsystemet.
av *pettson*
#739445
Hur kan det komma sej att det blir så? Folk ljuger väl aldrig eller?
Om jag läser rätt när jag är i forumet så gör ALDRIG någon nåt liknande.
Alla bilar som det görs så på ska bara gå någon månad till och sen skrotas. Eller så fixas det *bara* tills dom rätta reservdelarna är hemma. Inte nog med detta, det finns folk som faktiskt hjälper andra att sätta varningssystemen ur spel med glädje.
Ofta är motivet pengar. Man har inte råd. Ekonomi är en flytande gräns, men jag är helt säker på att dom flesta visst har råd. Har man råd med dom fläskiga fälgarna, stereon och den där dumpventilen, eller snuset eller ölen på helgen. Då har man råd att fixa bilen på rätt sätt.
Sanningen är den att man förmodligen sket i att ta reda på vad problemet är. För om man ska hårddra det hela är det egentligen bara TRE vanliga fel på ett abs system på 850 och 70 serien. Det är givare, tändningslåset och styrdonet.
Med vilja och egenintresse av att lösa ett problem så kostar det aldrig över 1000kr att lösa problemet på rätt sätt.
När det gäller SRS problemen så brukar det finnas TVÅ problem som är vanliga ETT som är ovanligare.
Antingen är det hög resistans nånstans på grund av oxid. Eller så är det rattrullen som är brusten av ålder och slitage.
Alternativt är det en kudde som inte mår bra. (det är det ovanligare). Inget av ovanstående kostar heller över 1000kr åtgärdat och klart om man vill.
Men tyvärr är det VILJAN som sviker och vips kan alltid en ny ägare ovetandes få ta över problemet.
Det är ioförsej inte särskilt svårt att kränga det heller, då det verkar vara någon boom att få köpa en bil billig totalt okontrollerad.
Det är kanske dags att man höjer ett snäpp?
Att man blir rapporterad till polis om den här typen av fel upptäcks så det utreds och vi blir av med den här oärligheten?
#739573
1000 :- för att fixa dessa problem.GLÖM DET. En auktoriserad verkstad idag tar runt 1300 :- bara för att koppla upp bilen till en dator.Och vad har en bilköpare av t ex en 7000 :- bil för intresse av att laga diverse elfel som blir dyrare än inköpspriset av bilen om denna bil annars går vettigt.Nä, somliga lever i små luftslott och dessa verkar tro att andra är i samma värld ... tyvärr inte.
#739579
Så om man tycker något är för dyrt så skapar man sina egna regler, intressant tanke. Obs ironi.
Nu vet jag inte om jag missförstod föregående inlägg, men det där att man inte behöver följa regler om man tycker något är för dyrt verkar vara en litern trend i samhället, och det är väl inte bra?
#739633
När ska folk förstå att det billiga inte är att äga en bil, det är att köpa den!

Att köpa en bil för 7000 i tron om att det bara är att tanka å köra sen, ja då är är man så grundlurad man kan bli.

Säg att man har bilen 1 år och på den tiden ska utföra en normal service (hemma på gården), något glödlampsbyte och kanske ett hål i avgassystemet eller kärvande bromsar, ja då är man väldigt snart uppe och nosar på lika höga löpande kostnader som inköpet i sig..
av *pettson*
#739670
PTV skrev:1000 :- för att fixa dessa problem.GLÖM DET. En auktoriserad verkstad idag tar runt 1300 :- bara för att koppla upp bilen till en dator.Och vad har en bilköpare av t ex en 7000 :- bil för intresse av att laga diverse elfel som blir dyrare än inköpspriset av bilen om denna bil annars går vettigt.Nä, somliga lever i små luftslott och dessa verkar tro att andra är i samma värld ... tyvärr inte.
Är man inte intresserad av att följa dom regler som gäller så kan man alltid köpa ett fordon som är tillverkat innan dessa saker som reglerna gäller monterades. Köpa gärna nåt innan 1988 så är även lambdasonden utesluten i stort sett.
I övrigt är det ganska intressant att du inte förstod vad jag skrev. Vad var det i inlägget som var så otydligt? Jag skrev att det kostar oftast inte ens 1000kr om man lägger ned intresse och tid själv. Är det så att man inte har intresse och tid så ska man inte gapa om kostnader. Det är ditt eget val att låta någon annan göra jobbet mot betalning, hur mycket är också ditt val genom vem du lämnar den till.
Är 1000kronor för mycket pengar och man är för upptagen eller för fin för att fixa sin bil, då är alltid lokaltrafik eller cykel ett alternativ. Förresten skippa cykeln, det drar lätt upp till 1000kr även där, när en växel inte går i eller om något händer, konstigt nog brukar inte 1000spänn vara ett problem för cykelägarna. Så lokaltrafiken eller gå är det som är kvar. Nej... gå, utgår, promenadskor för 1000kr är inget ovanligt. Kvar blev lokaltrafiken, dom brukar inte fixa extrakostnader. Är grundkunskaper problemet så brukar dom gå att insupa i närmaste handbok och i viss mån på internet.
Det finns i stort sett ingen som spenderar 1000kr på färg eller tapeter eller en kombo som inte förkovrar sej. Så varför inte förkovra sej i sina bilproblem?
Det är inte svårare när det gäller mindre problem som jag pratar om, det är inte stora problem för att lampan är färgad. Vilja däremot finns inte att köpa i bok eller burkform. Latmask går däremot att ta ur med en låda äpplen under sängen..
Regler av den här typen har en grund. Det är inte för att vara jävlig mot bilägaren utan för att bilägaren köpt en bil som har sitt säkerhetssystem baserat på dessa komponenter. En bil baserad på airbags ger dej onödiga skador om inte bagarna löser ut, bilen är byggd av hårdare struktur för att du ändå dämpas av kudden vid kollisionen, till skillnad från fordon utan bag som är mjukare för att du inte ska skadas. Det blir skador du inte fått om bagarna hade löst ut. Samma gäller att systemet är baserat på bältessträckarna som inte löser ut när SRS lampan lyser, förutom då på dom äldre där det är mekaniskt. Att ha systemet fungerandes är nåt du som färdandes har nytta av. SBP gör det varken till eller ifrån.
ABS systemet är inte till för att kunna bromsa som dom flesta oupplysta verkar tro. Bromsen den fungerar alldeles utmärkt på dom flesta bilar ändå, mer eller mindre effektivt beroende på teknik och underlag, tiden då bromsen uteblev är ganska förbi, dock finns det säkert gamla saab och audi kvar med det systemet som krävde några människoliv. Dock är dom förmodligen ytterst få.
ABS systemet är i normalfallet till för att du ska kunna svänga och göra undanmanöver med full broms (så full den kan bli utan låsta hjul),Samtidigt är antispinn, antisladd med flera system baserade på just ABS systemet. Slås det ut slås allt ut. Då dom flesta faktiskt inte är några fenor på att ratta sin bil medvetet eller av reflex oavsett hur högt dom graderar sej själva, så är en fungerande ABS och SRS en grundförutsättning för att hålla antalet skadade eller iallafall graden av skador nere.
Vi skulle få ned antalet olyckor och skador i övrigt med många procent om vi bara såg till att man fick ett fett straff för att ha manipulerat den här typen av system, samt att vi tvingade alla förare till en kurs där man lär sej att NYTTJA systemen på rätt sätt.
Visst kan det gå att göra ett alternativ? Gör ändringar tvingande? Låt folk sätta abs och srs ur spel? Gör en inreggning utan fungerande system och låt dubbla försäkringspremien,, gör en annorlunda färgad nummerplåt så vi kan undvika er, halvera kontrolltiden (2ggr per år) samt belägg fordonet med spärr i fordonsregistret så den inte går att sälja. Ingen annan ska behöva ha manipulerade fordon ovetandes och åka runt i.
Men i vanlig ordning tas alla förbättringar som ett pungslag och en kvarnsten runt halsen på individen..
#739674
Jag håller med *pettson* i det han skriver.

Som exempel, varför ska jag lämna in min bil till en verkstad för att
åtgärda bromsbeläggsbyte för 500-700kr +arbete, när jag kan göra det själv
för mindre än 300kr som tar 30min?

Om man har en bil så brukar det vara en fördel att ha den som ett intresse
också så att man lär sig känna bilen när den går bra eller dåligt.
Och majoriteten av bilägare har råd att fixa simpla saker själva om man
inte är rädd för lite smuts/olja på händerna.

Varför som exempel lägga cirka 1000-1500kr/månad på cigg eller drickande (eller båda delarna),
och sedan komma klagandes om att det är för dyrt att reparera en sketen
sak på bilen för 1000kr? Fast man har råd med onyttigheter?! Sånt förstår jag inte!
Senast redigerad av 1 teddysoft, redigerad totalt 0 gånger.
#739676
Jag har haft problem med ABS-lampan i min 850. är den började lysa så tog jag felkoderna ur bilen och det visade sig vara givaren v. fram. Det var bara att åka in på verkstan och byta, inga bekymmer.

Värre är det för min gamla mor som har haft sin V40 -01 sedan 2001 och nu har problem med att SRS-lampan lyser. Problemet har lokaliserats till en kontakt med glapp i som inte påverkar systemets funktion. Volvo skall ha 15 000 för att fixa det, bilen är värd ungefär det skulle jag tro. Så det får väl bli en bilelektriker som lödar i en ny kontakt istället.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]