Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Jag kör för tillfället två bilar som ligger runt 20 år och eftersom förstabilen (850) nu har pensionerats som originalobjekt så är jag ute efter en ny bil. Och jag funderar då på att beställa ny bil.

Funderingen har legat kring V40, jag har provkört och gillar bilen. Men jag är lite fundersam. Är den ett bra val?

Sedan har jag också kört fast kring vad av följande jag skall välja:

V40 D3 Summum aut + tillval + solid Listpris: 320 400 Mitt pris: 281 000
V40 D3 Summum aut + tillval + metallic Listpris: 328 300 Mitt pris: 288 000
V40XC D3 Summum aut + tillval + solid Listpris: 333 600 Mitt pris: 291 000

Frågan är om inte D2 räcker till egentligen? Men den verkar inte finnas med automat och jag vill nog ha det eftersom mitt vänsterknä krånglar lite. Att gå ner till momentum och spara en slant går inte, eftersom det är läderklädseln jag vill åt. Jag avskyr den där t-tech-klädseln över allt på jorden och vill absolut inte ha den. Så det får bli läder. Frågan är vilken färg som är bäst? V40XC känns ju relativt fräck både i vitt och svart, men en vanligt V40 borde kanske ha metallic? Är det värt 10 000 extra för en XC?

Och finns det något som gör att jag inte borde välja modellen? For the record, jag är barnlös och ägnar mig visserligen åt golfande, men en bag skall man väl kunna pressa in? Åker oftast själv eller med enbart en passagerare, baksätena i mina bilar brukar oftast vara närmast oanvända.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag kan väl säga efter ett halvårs innehav av V40 Momentum D2 så är jag grymt nöjd med bilen i helhet. Med vissa detaljer som inte riktigt nått upp hela vägen med tanke på priset.

Jag pressade på väldigt många tillval och har inte ångrat mig än. Jag trivs med manuell och D2 som motor räcker mer än väl och man kan lätt följa trafikrytmen i stressiga Göteborg. Ingen rally körning dock. T-tec klädseln är faktiskt betydligt över förväntan. Mycket kvalitet känsla och riktigt snyggt.
Jag kan ju säga att hade jag beställt en V40 nu hade jag nog övervägt D3 aut Summum XC. Däremot hade det kostat mig närmare 360 slutpris med alla tillval. Kanske lite mindre om säljaren går att pressa lite. Vilket inte gick speciellt när jag beställde redan 19 april förra året. Det är lite för dyrt för mig. Jag fick min nuvarande för 318400, mot listpris 351000 ungefär.
Jag hade tagit solid svart/vit eller raw copper met.

Jag vet inga anledningar till varför du inte ska välja denna bil. Jag vet faktiskt inte någon annan liknande bil som är väsentligt bättre, där skillnaden mot WV Golf, Audi A3, Mercedes A, eller BMW 1-serie är mest en smaksak. Samt att med lika många tillval som jag har hade jag fått betala betydligt mycket mer för en motsvarighet hos någon av dessa. WV Golf är likvärdig i pris hela vägen dock, men förbannat ful i jämförelse mot V40. Denna är dessutom snyggare än alla konkurrenter jag känner till. Det är min bedömning.
av SEpaket
Tja, jag är ingen rallyförare, jag har idag 850 med svagaste 2,5 litersmotorn (140 hk) och 944 med 131 häst, en V40 är ju något lättare i vikt och borde säkert motsvara kraven jag har på fartresurser. Dock provkörde jag värstingen D4 när XC introducerades och blev lite glad i den, men tyckte kanske det var lite overkill under huven i den.

Jag väljer nog ändå att ta en med läder. Gillar doften.

Varför hade du valt XC om du fick beställa idag? Det är min främsta fundering, om det är värt 10 extra.

Golf har jag kört som hyrbil och den är inte riktigt i samma klass, den känns mer primitiv. Mercedes har jag alltid tyckt om, men A-klass är ju ful som stryk och likaså BMW 1-serie. Och jag har aldrig gillar stolarna i Audi. Alla tjafsar om körglädje jämt, men för mig som kör mest motorväg/landsväg och dessutom sitter på en whiplash sedan 4 år så känns komforten viktigare. Och där står väl sig V40 hyggligt?

Tillägg: Ytterligare en faktor som spelar in att välja Volvo är att jag har via kontakter cirka 12 % rakt av på priset utan diskussion. Det känns skönt. Jag tänkte mer att många säger åt mig att satsa på en V60 istället.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag personligen håller med dig angående Audi, WV, Mercedes och BMW. Därav blev det en V40 för mig :P
Jag hade nog tagit XC egentligen bara för att jag gillar att ha något udda på vägen, jag tycker den är BRUTALT snygg! Otroligt snygg! Det tycker jag allt 10k extra är överkomligt. Säger inte att vanliga V40 är ful, det är brutalt snygg också. Kommer dock inte vara lika ''udda'' som XC

Komforten i V40 fram är nog det bästa jag någonsin upplevt under längre körning. Otroligt sköna stolar. Dock har jag hört att vissa skulle vilja kunna justera den mer i höjdled. I övrigt har dom i stort sett alla möjligheter man kan önska sig. Framförallt i en Summum där elmanövreringen är som grädden på moset.

Jag har också kört V60 ett par gånger varav jag provkörde en fullutrustad D2 summum strax innan jag beställde min V40. Jag tycker det är en otroligt skön bil, men V40 räcker gott och väl samt att jag tycker bara att så länge jag inte behöver större så har V40 mycket mer känsla och stil att erbjuda för samma peng. Så det var ett självklart val för mig.
av SEpaket
Jag upplever insteget i XC som något lättare än i den vanliga på grund av höjden också, upplever du samma sak? Frågan är om XC är snyggast i vitt eller svart?

Stolarna är ju lite av Volvos grej. Samma sak i mina äldre Volvo som ändå rullat en del, riktigt bra stolar jämfört med samtida konkurrenter. Justering i höjdled? Menar du att du inte får upp den så långt du skulle vilja eller vill du ha den lägre? Jag är lång, så alla vilar jag kör får jag trycka stolen i botten på och då satt jag ganska hyggligt i V40. Elmanövreringen är helt klart guld värd.

Alla håller på och tjatar på mig om att V60 är ett klokare alternativ, det skulle vara bättre andrahandsvärde och allt vad det var. Och så tjafsar man om "tänk om du får barn då". Tja, då köper jag väl en V70 DÅ. Jag vet inte, jag behåller mina bilar länge, länge. Hade väl tänkt ha min nya V40 i 10-20 år. Om den håller så länge. Känner inte att det finns argument till att åka runt med en massa luft.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av Avuriel
V40 är ganska låg om du är lång. Jag kan inte svara riktigt på färgen då Raw Copper hade blivit mitt val. Det jag har nu.
Jag vet inte riktigt vad dom menar med stolen där, men den går inte att höja speciellt mycket, men sänka den går ganska mycket. Jag har min stol ''ner och bak'' (den spaken som både sänker och flyttar bakdelen av sitsen bakåt lite grann) så långt jag kan, flyttat fram hela lite mer för att kompensera det då, sedan höjt framdelen till max. Farsan min tycker jag nästan ligger i stolen men det är så jag sitter bäst. :lol: 8)

Jag hade nog inte tagit V60 om jag behövt en större bil. Solklart V70 i det fallet. Jag håller med att åka med massa luft är onödigt om man inte behöver.
av SEpaket
Jag är inte sådär extremt lång, men en bit över medel med väldigt långa ben. Det första jag får göra i alla bilar jag kör är att sänka stolen ner i golvet.

Ja, precis. Och nu har jag inga barn på gång inte, så det blir väldigt mycket luft att åka runt med "ifall att" i flera år. Skulle jag behöva en större så kan man ju beställa en V70, som sagt var. Den dagen, den sorgen. Fast då skulle jag ha 4 bilar... Usch, får se till att avyttra någon.

Tänkte att vi kör en allmän omröstning, jag lägger upp bild på svart och vit, så ser vi vilken som ser snyggast ut:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag kan fortfarande inte bestämma mig mellan dessa två, dom är väldigt nice båda två.
Jag gjorde en ''bygg din bil'' precis så som jag hade velat ha en V40 just nu. 445 listpris. Lite väl häftigt för mig. Hade kunnat bli 500 om jag lagt på ''ALLT'' Det är verkligen otroligt vad mycket bara tillvalen kostar. Halva bilen.

Å andra sidan är min nuvarande väldigt välutrustad D2 Momentum där jag hoppas att utrustningsnivån också håller andrahandsvärdet någorlunda mot vad en inte lika utrustad blir om säg 5 år. 335 listpris utan vinterhjulen måste ju ändå vara värd mer än en nästan standardutförande även om 5 år hoppas jag...
av SEpaket
Jag håller med. Å andra sidan har jag kört vitt det senaste, min 850 är vit och den har jag med glädje rattat i flera år. Det enda minuset är att den blir lite, lite smutsig på vintern, men på en Cross är ju det kanske ett plus? Min 940 är visserligen väldigt bra färg på, guld/brons metallic, smutsen har inte en chans. Men den färgen finns ju inte längre.

Herrejösses, vad la du på den bilen? Mina priser är räknade utefter summum, automat, teknikpaketet HP 5", introduktionspaketet (men jag kommer nog inte hinna innan det försvinner, så då får det bli p-hjälp bak enbart, jag förstår inte varför det inte följer med momentum som brukligt), p-värmare med tidur samt panelinlägg Modern Wood. Sedan gratistillägget borttag av emblem på bakluckan. Hade jag valt D4 hade det kanske varit poäng i att ha det skrivet på.

Jag känner att jag inte behöver mer utrustning än så, panoramataket stjäl bara takhöjd, hade kanske varit mer poäng om man kunde öppna det. Drag har jag på min 940 och vinterdäcken kommer jag få bjussade via min kontakt. Något jag missat?

Och vad skall man ha för färg på inredningen då? Det mest uppenbara och tråkiga vaket är genomgående svart.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]