PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

hej Emil här igen, traktorn går fint men för ett par dagar sen så har det börjat komma missljud... ljudet hörs bara när du åker med växel i så det låter varken när du har bara motorn igång eller när du frihjular, så alltså frikopplar du så slutar det när du lägger i växeln igen så börjar det låta. jag vet att missljud är svåra att hitta en orsak till när man själv inte kan höra det men lite idéer på vad det kan va kanske ni kan komma på. ljudet följer en slags rytm så det är som att någonting snurrar runt och träffar någonting varje varv men vet ej vad. :???:

jag har även märkt ett läckage vid svänghjulskåpan precis vid ett skruvhål jag tror det är glykol för det luktar sött och ser ut som glykol men det går inte ihop! skulle det vara glykol så skulle den ända möjligheten jag kan komma på är att det skulle droppa från rören som går in till värmepaketet och sen ner på svänghjulskåpan men dom är täta och torra både rören, slangarna och skarverna! jag har på senare tid sett att både kylarvätska och bromsvätska försvinner men vet inte vart det tar vägen! :(
och för ni som är intresserade att titta på traktorn som jag skriver mina trådar om så har jag första delen av min renovering på youtube i länken nedan, det kommer en till del när jag gjort plåtjobb och interiör arbetet klart! :D lägg gärna en kommentar på videon!:D och ni som vart med och hjälpt mig från början till slut i mina förra trådar: rid54, rådlös och lennart stort tack för all hjälp! titta gärna på videon ni med så ni får se min väldigt unika traktor! :D och tack till alla andra som också hjälpt mig såklart, det uppskattas verkligen!:D

länk:
Där sitter ett "spillrör" från värmepaketet som mynnar ovanför sprängkåpan, någon dm bakåt från torpedväggen.
Vad gäller växellådan, koppling uppe, oljud, växellåda främre lager. Koppling nere, oljud, svänghjulslager/urtrampningslager. Oljud när du kör som tystnar på 4-ans växel, växellåda bakre lager. Om du har 4 växlar, annars är det svårt. Prova att dra något tungt, det ska i så fall låta mer på 1-an än på 2-an
Ska kolla på videon när jag kommer hem. Jag "tjuvar" lite "arbetstid" nu.

Mvh
Lennart
okej det kanske förklarar varför det droppa från kåpan... sist jag var ut så bestämde jag mig för att ställa traktorn längre bak än förut så att man lätt ser om det bildas en fläck igen. jag hitta förvisso en pöl förut vilket jag tror var kylarvätska och såg att det i alla fall då droppade sakta från svänghjulskåpan, men man får inte glömma att jag hade större isfläckar runt traktorn som smälter och rinnner mot kanten och brunnen samt att det varit blött ute när jag åkt så det även droppar vanligt vatten från traktorn när den står still. :) och sen jag flytta traktorn så har jag inte sett nån ny pöl. :)

okej jag har spärrad enkellåda på 1,2 och back så kan inte testa om det slutar låta när jag lägger i 4.:/ ja det låter bara med kopplingen uppe så då kan det alltså kanske vara lådans främre lager som håller på att ge sig... blääää säger jag då! fast inte så konstigt kanske, bilen är gammal och har nog plågats en hel del under sina år som traktor. :???:

gör så tack för snabbt svar! :D
av rid54
Hej.
"Spillrör" ska nog inte släppa ut kylvätska, men fukt etc som hamnar i värmepaketet (typ snö som sugs in o smälter). Om en vätska luktar lite sötaktigt och är "brun", så kan det vara bromsvätska; är den blågrön eller röd, så kan det vara glykol/kylvätska. Jag skulle kanske kunna tänka mig att "smaka", men vill inte rekommendera detta. Bägge vätskorna ger en sötaktig upplevelse. Förlust av bromsvätska borde väl synas i behållaren? Om traktorn har hydraulmanövrerad koppling kan det ju läcka från det systemet också (bromsvätska).
Mvh
/RID
rid54 skrev:Hej.
"Spillrör" ska nog inte släppa ut kylvätska, men fukt etc som hamnar i värmepaketet (typ snö som sugs in o smälter).

Även om värmepaketet läcker, så kommer det ut där
rid54 skrev:Om en vätska luktar lite sötaktigt och är "brun", så kan det vara bromsvätska; är den blågrön eller röd, så kan det vara glykol/kylvätska. Jag skulle kanske kunna tänka mig att "smaka", men vill inte rekommendera detta. Bägge vätskorna ger en sötaktig upplevelse. Förlust av bromsvätska borde väl synas i behållaren? Om traktorn har hydraulmanövrerad koppling kan det ju läcka från det systemet också (bromsvätska).
Bromsvätska blir väldigt "strävt" på tungan, och det är inte nyttig. Det är i och för sig inte glykol heller

Mvh
Lennart
av rid54
Ah, såklart... Lennart har rätt om läckage från värmepaketet; det skulle oxå komma ut där, såklart... :) Man hoppas ju på att det inte är läckage där... Och att smaka på saker kan jag ju som sagt inte rekommendera andra att göra, men på nåt sätt brukar sådan kunskap uppstå ändå. Det är kanske bra att Arbetsmiljöverket inte har full insyn i alla hemmapulares aktiviteter.
/RID
rid54 skrev: Det är kanske bra att Arbetsmiljöverket inte har full insyn i alla hemmapulares aktiviteter.
Såå rätt, Såå rätt

Mvh
Lennart
rid: okej men vätskan var blå och luktade sött så är nästan helt säker på att det var kylarvätska. :) ja förlåt för otydligheten, glömde att skriva att på sistone så har det försvunnit lite ur behållaren och den nivån har alltid annars vart oförändrad. min koppling är inte hudraulmanövrerad jag har vajerstyrd koppling. :)

förutom kylarvätskeläckaget som var förut så är det även en läcka nånstans runt termostathuset så jag tog dän termostathuset idag för att se om det var en spricka eller om det satt snett men allt såg bra ut... vet inte varför det läcker där kylarslangen håller också tätt. :???: nu har jag äntligen fått dit det igen och sett till så att skruvarna är ordentligt dragna. blev en lång dag för jag lyckades dra av två skruvar... :???:

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]