Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har en 760 gle tdi med m46 växellåda och multilink bakaxel. Är nu så att när man släpper kopplingen så slår det till i hela drivpaketet känns det som, kan inte riktig säga om det är ibak eller ifram.. även om man släpper gasen när man kör och gasar till så slår det till. Jag fundera på om det kan vara bakvagnsbussningarna? en kompis sa att det var växellådan och en annan kompis trodde det var kardan.. tacksam för svar :)
Din kompis som satsade på kardan får fler supportpoäng här.
Kör upp bilen på en brygga. Känn på samtliga knutar, en hand på varje sida om knuten. Vrid dom mot varandra. Det skall inte glappa något. Även stödlagret (om du har något sådant på 760? Jag vet inte exakt hur det ser ut) kan ha gett upp.
okej, jag ska kolla på detta :) jo det ska nog sitta ett stödlager även på denna om ja inte minns helt fel, men känns ju evrkligen som det måste vara ganska stort glapp isåfall? för slår ju ganska rejält i mitt tycke iaf ..
Jag har bara erfarenhet av 140 och 240. Därför skall jag inte säga något om din 760. Men i dom andra så var det så när lagret blev gammalt och utslitet att det gick trögare eller nästan inte alls. Då drog det runt inne i gummiupphängningen så att den blev utsliten och mycket "glappig". Det kan ju vara en möjlighet och värt att kolla.

Ett tillägg: En snabbtitt på Skruvat, som finns i reklam här på sidan, ger besked om att 760 har ett stödlagergummi. Även om det inte ser ut som dom på 140 och 240.
Det låter som det kan vara en sliten Hardy skiva, om det sitter en sådan på din bil. Sitter på vissa modeller i stället för främre kardankorset.

Mvh
Lennart
Jag skulle gissa på bussningarna i bakvagnen, jag vet inte hur det ser ut på volvo 760/960 med multilink men borde finnas nån stor bussning till diffklumpen...

Farsan hade det problemet på sin *host* Audi quattro *host* (ursäkta svordomen på detta forum....), dunkade och slog som ***, bytte sedan "kudden" till diffklumpen och nu funkar det ypperligt utan klonkande och dunkande! :wink:
Mvh
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]