- tor 21 mar 2013, 00:33
Har en gammal garagedomkraft, säkert 30 år gammal. Aldrig bytt någon olja eller luftad. Har funkat ok, brukar sjunka en del, men använder alltid pallbockar ändå.
Igår skulle jag mäta maxhöjden, pumpade upp den utan något belastning på, och gjorde några pumptag i maxläget, men använde inte handtaget/stången så det var ingen större kraft. Efter det slog "lilla kolven" (ingen aning vad det heter) upp i maxläge (eller förbi som det känns) oavsett läge på liften, och den läcker lite lite konstant.
Kollade lite mer idag. Öppnade påfyllnadspluggen och släppte ut luft. Tror det kom in luft i systemet i maxläget igår. Nu verkar den vara i samma form som tidigare.
Frågor:
1.
Vet inte hur såna här är konstruerade, det jag beskrivit ovan tyder det på att den är slut/farlig att använda.
T.ex. att den läckte lite när "lilla kolven" var i maxläge.
2.
Funderar på att byta olja och lufta. Hur gör man det.
Hur tömmer man gamla lämpligast?
Hur luftar man?
Lite bilder:
Läckan.

Översikt.

Beskrivning.

Igår skulle jag mäta maxhöjden, pumpade upp den utan något belastning på, och gjorde några pumptag i maxläget, men använde inte handtaget/stången så det var ingen större kraft. Efter det slog "lilla kolven" (ingen aning vad det heter) upp i maxläge (eller förbi som det känns) oavsett läge på liften, och den läcker lite lite konstant.
Kollade lite mer idag. Öppnade påfyllnadspluggen och släppte ut luft. Tror det kom in luft i systemet i maxläget igår. Nu verkar den vara i samma form som tidigare.
Frågor:
1.
Vet inte hur såna här är konstruerade, det jag beskrivit ovan tyder det på att den är slut/farlig att använda.
T.ex. att den läckte lite när "lilla kolven" var i maxläge.
2.
Funderar på att byta olja och lufta. Hur gör man det.
Hur tömmer man gamla lämpligast?
Hur luftar man?
Lite bilder:
Läckan.
Översikt.
Beskrivning.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)