Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Har en gammal garagedomkraft, säkert 30 år gammal. Aldrig bytt någon olja eller luftad. Har funkat ok, brukar sjunka en del, men använder alltid pallbockar ändå.
Igår skulle jag mäta maxhöjden, pumpade upp den utan något belastning på, och gjorde några pumptag i maxläget, men använde inte handtaget/stången så det var ingen större kraft. Efter det slog "lilla kolven" (ingen aning vad det heter) upp i maxläge (eller förbi som det känns) oavsett läge på liften, och den läcker lite lite konstant.

Kollade lite mer idag. Öppnade påfyllnadspluggen och släppte ut luft. Tror det kom in luft i systemet i maxläget igår. Nu verkar den vara i samma form som tidigare.

Frågor:
1.
Vet inte hur såna här är konstruerade, det jag beskrivit ovan tyder det på att den är slut/farlig att använda.
T.ex. att den läckte lite när "lilla kolven" var i maxläge.

2.
Funderar på att byta olja och lufta. Hur gör man det.
Hur tömmer man gamla lämpligast?
Hur luftar man?

Lite bilder:

Läckan.
Bild

Översikt.
Bild

Beskrivning.
Bild
av Rådlös
Den "lilla kolven" är själva pumpen. Här ser du en genomskärningsbild på en pelardomkraft en bit ner på sidan:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=417411
Principen måste ju vara densamma på en pelardomkraft och en liggande garagedomkraft. Men den som la in bilden i tråden lyckades få in den upp och ner. Dom skall bygga en verkstadspress i tråden. Det kommer inte att fungera med en vanlig "hyllvaradomkraft". Den måste sitta rättvänd även om den skall trycka neråt. (Provning ger erfarenhet)
Hursomhelst, du får se vad du kan få ut av genomskärningsbilden, om det är överförbart till din garagedomkraft, som trots sin ålder ser fräsch ut.
av 2444ever
Blir nog så att jag byter olja och ser hur den funkar. Att den läcker lite lite vid pumpen (1a bilden) när pumpen är i maxläget p.g.a. luft i systemet (som det var när den läckte) vet jag inte hur allvarligt det är. Har inte läckt sen jag öppnade påfyllnadspluggen lite iaf.

Har läst i några trådar om en del som luftat domkraften, hur gör man det?
av 2444ever
Så nu är oljan bytt.
Jo är nog bara att pumpa lite, släppa ner o öppna påfyllnadspluggen o släppa ut luft. De som skrivit i några andra trådar att de luftat har kanske någon luftningsnippel eller liknande.
Om några veckor blir det funktionstest (sommardäck på).
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]