Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen min ville inte starta idag, körde med den senast för tre dagar sedan så den har inte stått så länge.
Batteriet var ok, startmotorn drog runt motorn och så, men inget hände, det var som om bensinen var slut, fastän jag hade gott och väl 15 liter i tanken.
Provade till sist att ge lite gaspådrag när jag vred om nyckeln, och då startade den.
Har inte behövt göra detta innan, oavsett temperatur. Vad kan det här bero på?

Dessutom, häromdagen så slutade den reagera på gaspedalen under några sekunder när jag körde i ca 70, det var som att vajern till motorn bara hade lossnat, hände inget alls när jag tryckte ner gaspedalen. Tre-fem sekunder senare fungerade den igen och den har inte krånglat sedan dess.

Kan de här problemen ha något sammanhang? Vad är det som kan vara kass? Tänkte först bränslepump, men då är det konstigt att den funkar när man ger lite gaspådrag. Bilen går i övrigt lite ryckigt emellanåt på låga växlar, kan det vara något fel i insprutet?
Vad heter vevaxelgivaren som reservdel? Eller plockar man den från skroten? Är den tung att byta?

Försökte kolla felkod, nu finns det iofs ingen felkod relaterad till det här problemet men ändå. Kom inte så långt dock eftersom dosan verkade vara död. Är det belysnings/felkodsreläet som måste bytas då?
Det kan vara glapp i dem stiften på felkodsdosan. Rucka lite på dem och gör rent med olja också så kan det funka.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24305974 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=40878 Gå under bilen och se hur fräsch din är. Om den är skadad eller skavd och så. Den kallas vevaxellägesgivare/tändlägesgivare.
Sitter mellan motorn och växellådan och är lätt att byta men svår att komma åt för byte.
offwhite skrev:Finns det något smart tips på hur man kommer åt vevaxelgivaren, eller måste man plocka ner mycket för att komma åt? Ska prova rucka lite på feldosan, är 5-56 en bra idé att få bättre kontakt på den?
Man kommer åt den från motorrummet, det behövs bara en 10 mm hylsa och spärrskaft med förlängare eller liknande. Man behöver inte plocka ner något alls. Ett sätt att delvis kontrollera den är att låta motorn gå på tomgång och dra, böja och ha sig lite med ledningen. Om motorgången påverkas har man hittat felet (däremot kan man inte veta att givaren är hel bara för att det *inte* händer något när man drar i ledningen).
Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]

Lossade på ett överfall i taget,blev ma[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]