PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pasten
Kom över en Fin gammal hederlig Volvo Comfort ratt.
Tänkte ha den i Grabbens A-Traktor (740) Men inser att den inte passar då det är omöjligt att få tag i nav.
Sitter ett nav på som är 22mm i hålet. Passar till?
Bild
Bild
av Amarace
Det är inte en Comfort Racingratt, däremot sålde dom såna :) Märket är Formuling, gjordes i Frankrike. Nav till 740 är rätt så ovanliga, men splinesen är samma som 140/240, så man kan ha ett nav från en sån, men ratten kommer långt ut då (och blinkersretur o signal blir fel) så man måste bygga om.
Själv har jag gjort en adapter som man har mellan ratt och nav, och använder då Luisi eller Momo nav som är till 740.

Navet ser ut som 140, men tycker splinesen ser grova ut.
av pasten
Tack!
Står comfort instansat på ena ekern. Trodde det var märket.
Är 36 splines.
Blir nog bökigt att "bygga" om. Får sälja den och köpa en rätt ratt istället.
Men det är svårt att få tag i snygga, coola rattar med lite retrostuk. Dagens eftermarknadsrattar ser ut att vara till rymdskepp :|

Vad är den värd ungefär?
Får kanske hänga på garageväggen som ett konstverk. Snyggare än de flesta tavlor.
Ger också en härlig nostalgikick :D
av Amarace
Aha, du har en av dom som hade Comfortmärket, Formuling kunde leverera med andras märken också (Biltema bland annat), men det är ändå Formuling.

Tyvärr är inte värdet så högt på såna rattar, just att det står Comfort kan ju va kul för en samlare dock. Inte ens som ny var dom dyra.

Det finns fortfarande stilrena rattar, Momo, Luisi har det i sina sortiment.

Just dom där Formuling tycker jag hör hemma i äldre bilar, typ Amazon och 140.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]