Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Norfolklinetolle
Tja, har en 945:a med FK-motorn, Har trimmat den med trimchip och WG klocka. Den är uppställd till 0.9 bar.
Felet är om man ligger på 4:an elr 5:an i lite lägre hastighet o trycker fullt så vibrerar de som f*n tills den kommit upp i varven. Spikar ??..
Om man ligger på 2:an eller 3:an o drar så vibrerar de ingenting.
Känns som han inte hinner med i soppan när man drar från lite lägre varvtal på högre växlarna... Vad kan man göra för att få bort det ?

MVH Tommie
av Xuri
Du har inte problem med soppan de skulle du känna genom att effekten "Kommer å går" den drar bra, lite mindre, drar bra.

De du har problem med är att du har ett dubbelmassesvänghjul, dvs ett svänghjul som är i 2 sektioner å har gummi imellan för att ta upp vibrationer å göra bilen mer lättkörd.

de som händer är att du får för högt vridmoment å då töjjer man ut gummit max i svänghjulet kan man säga å de börjar vibrera.

på 2-3ans växel får du inte lika mycke motstånd å därför händer inte detta. på högre växlar har du högre motstånd å högre utväxling.
då börjar de skaka. de är inget farlig å köra med så bara kör du på :)

När du trimmat tillräckligt så slutar de å vibrerar :P
av Xuri
Alfredzzon skrev:
Xuri skrev: När du trimmat tillräckligt så slutar de å vibrerar :P
Haha! Ja då kanske det inte ens driver alls! ;-)

nä de är inga problem :twisted:

374 hästar å 498Nm är inga problem på ett dubbelmassehjul.
Hade inte min koppling börjat slira hade de fått leva ännu hårdare :lol:
av Alfredzzon
Xuri skrev:
Alfredzzon skrev:
Xuri skrev: När du trimmat tillräckligt så slutar de å vibrerar :P
Haha! Ja då kanske det inte ens driver alls! ;-)

nä de är inga problem :twisted:

374 hästar å 498Nm är inga problem på ett dubbelmassehjul.
Hade inte min koppling börjat slira hade de fått leva ännu hårdare :lol:
Hehe, då tål de lite stryk ändå...! Det trodde jag inte! Haha :p
av volvotomas
Norfolklinetolle skrev:Tja, har en 945:a med FK-motorn, Har trimmat den med trimchip och WG klocka. Den är uppställd till 0.9 bar.
Felet är om man ligger på 4:an elr 5:an i lite lägre hastighet o trycker fullt så vibrerar de som f*n tills den kommit upp i varven. Spikar ??..
Om man ligger på 2:an eller 3:an o drar så vibrerar de ingenting.
Känns som han inte hinner med i soppan när man drar från lite lägre varvtal på högre växlarna... Vad kan man göra för att få bort det ?

MVH Tommie
Har du gjort något åt dit problem jag fick samma problem när jag chipade bilen fick sätta di original igen det märks på 0,6 redan.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]