Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja. Ska ta detta från början...

Har en Volvo 740 GL/T -90 och för ett tag sen så gick trippmätaren sönder, plastbiten man trycker ner för att nollställa den gick av. Fick tag i ett komplett mätarhus av en bekants bekant. Provade att montera den i bilen och märkte då att allt funkade som det skulle! Köpte den och demonterade plastbiten, monterade min gamla hastighetsmätare i det nya mätarhuset.

Happ, ut och kopplade in diverse kablar på respektive plats och vrider nyckeln och märker att bensinmätaren är helt död, och att belysningen till parkeringsbromsen inte funkar. Provar att starta bilen och varken hastighetsmätare eller varvräknare funkar. Övrig belysning funkar dock.

Stänger av bilen, pillar lite med kablarna på baksidan och provar starta igen, då händer absolut ingenting, startmotorn går knappt runt! :shock:
Bilen startar dock med startkablar, men svarar mycket dåligt när man gasar.

Har kollat alla säkringar, demonterat mätarhuset och provat att starta igen utan framgång.

Vad kan ha hänt? och vad kan det va för fel på mätarhuset?!
Det kan vara glapp i instrumenthuset så att laddningslampan inte fungerar. Då fungerar inte heller laddningen, och anledningen till att startmotorn inte går runt och bilen inte går att köra är att batteriet nu är nästan helt urladdat. Så kolla om laddningslampan tänds när du slår på tändningen, och mät laddningsspänningen över batteripolerna när motorn är igång. Det finns många trådar om detta, bara att söka lite. Mvh
Nej, det blir till att kolla igenom anslutningar etc på baksidan av instrumenthuset. Jag tror matningen från tändningslåset går till ett av stiften på den fyrpoliga kontakten som sitter bakom hastighetsmätaren, så följer man banorna därifrån hittar man kanske något. Men jag har inte direkt grejat med instrumenthus tidigare än -91, tyvärr.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]