Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sellman
hej igen

är det någon som vet om det är någon skillnad på bosch big knick och hella rallye 3000, forutom namnen då vill säga, tacksam för svar

ha det
av Addekarlsson
Dom ger ungefär lika bra ljus. Fördelen med Bosch är att dom är inte tillverkade i plast, som spricker alldeles för lätt.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tycker boschen är bättre just pga. av huset gjort i metall.
Ang. ljuset så är nog BigKnick den mest prisvärda lampan på marknaden. det brukar inte vara omöjligt att hitta erbjdanden från 399:- och uppåt. Hellan brukar vara ett par hundra dyrare. Men om inte pengar styr så rekommenderar jag att du tittar på någon xenonlampa, tex. Hella Comet 200 xenon. Volvo brukar kränga dem för 4995:-/paret.
Eller så köper du ett H3 xenonkit till BigKnickarna, då blir du kung på vägen... 8)

/Henrik
av Addekarlsson
Nackdelen med dessa värdelösa xenonlampor är att vid snöslask, så kleggar dom ihop och blir totalt värdelösa, eftersom lampan inte smälter isen och håller glaset rent.
Chefen min hade 3 st xenon x-ljus på sin förra bil (gick på 5000 st då), och när vi kört 2 mil lade han sig bakom mig pga att han hade inget ljus längre...
Säger en del om hur effektiva xenon är....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har då inte märkt av några problem.
Trots att hela fronten har varit ner isad, så har halvljusen varit helt rena från is och snö.

/Henrik
av Addekarlsson
Näe, det var bara chefens x-ljus som slog igen pga utebliven värme. Dom vanliga strålkastarna funkade fortfarande. Men i våra norrlandsskogar, så är det inget alternativ att åka utan x-ljus, då favoritsporten är bowling med renar/älgar/lodjur/harar/rådjur/orre/tjäder mm mm mm. :lol:

Mvh/ Adde

Edit, såg för sent att även du vet vad det innebär att bo i norrlands skogar.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hade alltid Bosch Big knickare förut men iom att jag köpte en V40 så höll inte snabbfästena från LightOn pga tyngden från Boscharna. Boscharna rostar efter ett tag iaf, har dock inte behövt kasserat nåt hus på grund av grov rost. Ett problem som jag stötte på var att skruvarna för insatsen kärvade efter ett tag, undveks med att smörja dem med jämna mellanrum.

Hur som helst så bytte jag till Hella 3000FF med blått glas just för att de är lättare iom plasthuset. De hängde med på V40 i över 20k mil utan att plasten sprack så att Hellas hus spricker lätt håller jag inte med om, eller så hade jag tur med mina tre lysen.

Angående ljuset så föredrar jag faktiskt Big Knickarna, pencil beam-varianten för Bosch tycker jag lyser bättre i den bemärkelsen att den ljusbilden är lite bredare än Hellas dito medans Hella lyser lite längre men det är nog marginellt. Pencil beamen för 3000FF är långt men väldigt smalt på gränsen till för smalt. Även lysena med flodljusbilden fungerar bättre för Bosch än Hella i mina ögon.

Mest ljus för pengarna skulle jag säga är Bosch Big Knick med vitt glas. Oavsett vilket extraljus du väljer så rekommenderar jag varmt att sätta på stenskottsfilm. :)
av Addekarlsson
Att Hellas spricker beror på kylan vi kan ha här ibland. Hårdplast och temperaturer ner till 35-40 minus är inte den bästa kombinationen.
Och får man ett gruskorn på plasten pga möte när man ligger i 90-100 km/h, då spricker plasthusen alldeles för lätt.
Värre än så är det inte med Hellas ljus. Men ack så irriterande när det väl sker, för då är ju huset vanligen skrot, och man får köpa nytt.

Borde skrivit detta oxå i mitt första inlägg inser jag nu så här i efterhand. Ser verkligen ut som att jag bara vill prata skit om Hella där uppe. Det är inte menat så, som ni nu förstår. :D

Vet i och för sig inte om man kan köpa Hellas hus lösa? Men Bosch Big Knick kan man köpa bara lyktinsatsen, om glaset spricker i alla fall.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Bosa
Addekarlsson skrev:Att Hellas spricker beror på kylan vi kan ha här ibland. Hårdplast och temperaturer ner till 35-40 minus är inte den bästa kombinationen.
Och får man ett gruskorn på plasten pga möte när man ligger i 90-100 km/h, då spricker plasthusen alldeles för lätt.
Värre än så är det inte med Hellas ljus. Men ack så irriterande när det väl sker, för då är ju huset vanligen skrot, och man får köpa nytt.

Borde skrivit detta oxå i mitt första inlägg inser jag nu så här i efterhand. Ser verkligen ut som att jag bara vill prata skit om Hella där uppe. Det är inte menat så, som ni nu förstår. :D

Vet i och för sig inte om man kan köpa Hellas hus lösa? Men Bosch Big Knick kan man köpa bara lyktinsatsen, om glaset spricker i alla fall.

Mvh/ Adde
Jo jag bor ju i Härjedalen så kyla vet jag vad det är. ;)
Faktum kvarstår, har inte haft några problem alls med spruckna hus och då pendlar jag 15 mil varje arbetsdag. Som kallast har det varit -38 när jag åkt till jobbet och fick under samma resa ett redigt stenskott i framrutan eftersom vägen liknade mer en grusväg än vinterväg. De hade ju pippi på att vräka ut grus ett tag istället för att sanda normalt. Men som sagt, jag kanske haft en väldig tur. :) V40:n hade dock inte samma tur, fanns ett gäng stenskott i fronten när jag bytte bort den om man säger så. :( Tror firman lackade om fronten pga alla stenskott till och med.

Däremot så tror jag Bosch tål en ren bättre än Hella. :D
Sen kan man ju byta ut glaset i Big Knick mot ett klarglas hos lokala glasmästaren om det behövs för 100-150:-. Bytte många insatser/glas pga stenskott innan jag började använda stenskottsfilmen på extraljusen så det rekommenderas starkt.

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]