Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Fan också! Lyckades dra av en av de gängade pinnbultarna (5st) på skivan när jag skulle byta hjul (745 -87:a)
Kan man skuva ut resterna av den gängade delen eller är den pressad in? Eller måste man byta hela skivan?
av NilsO
Den är pressad in, men inte i bromsskivan utan i själva drivaxeln. Det enda som håller bromsskivan på plats när inte hjulet är på är styrstiftet (och rost – man brukar få knacka lite med gummiklubba för att få av skivan). Så ta bort bromsoket, styrstiftet och bromsskivan och driv ut den kvarsittande biten. Nya finns t.ex. på Volvo.
av Rådlös
När du sedan drar i den nya pinbulten, så lägg först en planbricka på utsidan och använd sedan en extra lång mutter, för det krävs att pinnbulten sitter ordentligt fast. Har du bara en vanlig mutter så kan gänglängden vara kort så att du riskerar att dra sönder den. En lång mutter kan ju sprida ut dragkraften på en större yta. Dutta gärna på någon droppe olja eller fett vid dragningen också.
Kolla här: http://www.pvlsverige.se/vrm/skruv/skruv.html
Länken handlar om mopeder, men långa muttrar finns i välsorterade järn- och skruvaffärer.
av sicnarf
Jag har kört flera år med bara 4 bultar och muttrar på ett hjul. Vid besiktningen så har jag plast hjulsida som täcker så det inte syns,annars får du problem. Så det är inget som måste göras,bilen klarar sig ändå. Jag vet såna som kört med 3 bultar med.
av NilsO
Man kan väl bara göra rent, smörja lite på splinesen, sätta dit den nya bulten så gott det går för hand och sedan dra in den med hjulmuttern med bromsskiva och hjul på plats? När jag gjorde det behövdes ingen vidare kraft innan den kommit ut så långt som övriga bultar, och hårdare än vad hjulmuttrarna ska dras (85 Nm) kan man ju ändå inte gärna dra åt där. Men det kanske är fel att göra så? Jag har inte läst på om vad som är "rätt" procedur.
av Rådlös
Nja... Jag har inte heller sett några bruksanvisningar, men rent logiskt håller ju en lång mutter bättre än vad en kort gör. Och sönderdragna fälgmuttrar har jag stött på någon gång.
Men ett bildexempel: http://www.nbmarine.se/ Gå till A-fordsidor och dagbok. Gå in på 2005 och 28/augusti. Där finns en bild. Han har just dragit i alla 5 bultarna med långa muttrar. Visserligen svetsar han fast bultarna också, men det är väl kanske överkurs?
Men antag att man av någon anledning inte får bulten helt i botten. Då kan det börja röra på sig och muttern "kommer lös" så småningom.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]