Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Bricoleuren skrev: Batteriet är på 72Ah men (om det nu är ett men) av märke Biltema. Det byttes så sent som i början av februari om jag inte minns fel (sök i tråden för den som orkar :-))
Jag "skummade" igenom i går kväll så jag skulle ha "något hum om" vad vi pratat om. Det är väldigt mycket läsning om man ska "ha koll på det".Biltemas batterier brukar inte vara några problem med. Ska kolla när jag kommer hem och i morgon bitti vad jag har för volt. Kollade lite på min hastighets mätare igår (Engine Check lampan, se annan tråd) och hade tändningen på. Tänkte inte på att halvljuset också är på då, förrän radion började brusa. Batteriet tog slut på en halvtimme, Det är ett c:a 5år gammalt Biltema, så det har nästan passerat "bäst före".
När jag skrev "fältar" så menar jag att bussningarna i startmotorn är slitna så att ankaret när det snurrar "tar i" lite i fältlinningen. Det blir en "dominoeffekt", för ju högre belastning på startmotorn destostörre innre motstånd. Din granne som jobbar med det vet vad jag menar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Bricoleuren skrev:Ja! Toppen om du vill kolla spänningen på din bil vid start!!
Det sprack i eftermiddags. Åkte direkt till vårat badhus och mötte upp fruga och dom 2 minsta barn-barnen (2,5 och 4,5 år). Det blev en massa plask och vattenrutschbana i stället. Efteråt var både barnen och morfar trötta, så jag får skjuta på det till i morgon. På söndag förmiddag åker vi till Branäs (Värmland) för skid semester, så blir det inte i morgon så dröjer det. Volvon får stanna hemma :(

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kloge
Var ute nyss och startade min i -10 och just när motorn börjar snurra så var spänningen nere i 9,8 för att sedan snabbt gå upp till 10,8 och just när den tände var den strax över 11 volt
Användarvisningsbild
av Kloge
Såg att du skrivit i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Har du kollat förbikopplingsmotståndet?

Minns från min ungdom då jag hade en 360 och då köpte jag av snålhet alla tänddelar från Biltema och fick startsvårigheter vid fuktig väderlek. Bytte tillbaka till de gamla som var Volvo orginal och då gick den bra igen.

Det är inte så att det läcker in olja från kamaxeln in till fördelarlocket? Är det torrt och fint där?
av Bricoleuren
Tack Lennart men du kan lugnt åka till skidbacken, Kloge testade på sin bil. Att döma av hans test så drar ju inte min startmotor mer ström än hans i alla fall.

Förbikopplingsmotsåndet:
Läste den tråden och trodde verkligen att våra problem var exakt de samma. Jag kollade / mätte att det var kontakt mm redan i början av vintern men kunde inte hitta några fel. Efter det gick jag vidare med styrenhet, tändstift, kablar, rotor, lock.. You name it.

Detta (bl.a.) har jag inte[/u] gjort:
- testat med ny tändspole men ingen jag pratat med tror på den som källa till problem
- bytt LMM (men det känns långsökt av många anledningar, inte minst för att den ofta ger felkoder vid minsta trassel)
- testat med andra styrboxar / enheter
- bytt startmotor
- testat med andra spridare

Men det mesta övriga är genomgånget...

Eftersom jag kommit på att bilen startar lättare i kyla om jag "blåser ur den" på kvällen innan den stängs av så tycker jag mig kunna konstatera att antingen får den för fet blandning (vilket känns motsägelsefullt eftersom man vill ha fetare blandning vid kallstart) eller så är gnistan vid start (i kyla) för dålig.

Vad ovanstående beror på har jag dock som ni förstår inte riktigt fått kläm på än.

//H
av Pxu
En liten fråga bara, vet du HUR bra gnistan är när den inte startar? På 940 är det ju bara att ta lös en tändkabel från stiftet och koppla till ett hemgjort ställbart gnistgap (om man inte har ett fabrikstillvekat tillhanda). Hoppar den bara 3 mm? Glöm att motorn startar. 5 mm? Kanske startar med nöd o näppe. 8 mm? Det ska den starta på om inte alltför nersurad. 10 mm? Startar lätt även sur. OBS hur bra en 940-gnista ska vara från fabrik vet jag ej, detta är bara ungefär :)
Användarvisningsbild
av Kloge
Nja lmm kan ge fel värden utan att ge felkoder så prova att byta mest för att utesluta den.
Vad har du för tändstift? Fel sort kan ge konstiga problem
av Bricoleuren
Jag har bytt rotor, lock, kablar, stift (Bosch, NGK och fulstift) och batteri tre ggr på två år.

Har gått igenom alla kopplingar, dubbelkollat (och dragit extra kablar) alla jordpunkter, kontrollerat tomgångsventil,. bytt tändmodul, svänghjulslägesgivare, kollat förbikopplingsmotsånd, bränslepump, relä, bytt bränslefilter, testat spjällägesgivare, ställt in tomgången etc, etc.

Ingenting har gjort nå´n som helst skillnad. Förutom batterierna då som bytts när de varit helt slut efter upprepade urladdningar.

Känns som att vi börjar om diskussionen nu :-)

//H
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 22

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]