Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
För att kolla glapp på foliekretskortet är en multimeter/kretsprovare med pipsignal bra. Man sätter spetsarna över ett stycke man vill prova, och så böjer man försiktigt på folien däromkring och har sig lite. Då hörs det tydligt om det glappar, det "raspar" liksom.

Det är svårt att se om lödpunkter är dåliga, så antingen mäter man eller löder man om dem oavsett.

Lycka till!
av tuxedo
Hej.

Kontrollampan för spolarvätskan har sin jordutgång på stift nr. 13 i den 18-poliga kontakten om det kan vara av intresse.
Men jag håller med "NilsO" att det knappast kan vara jordfel då varje varningslampa jordas från sina respt. komponenter.

Det finns också en säkring för instrumenthuset som sitter efter den ingående +kontakten som NilsO beskriver.
Den brukar vara lödd/integrerad i kretskortet, kan kanske vara nåt glapp eller skada på den.

F.ö tycker jag att du ska göra den felsökning som NilsO beskriver för det verkar logiskt tycker jag.
Hoppas du hör av dej om du hittar felet.

//tuxedo
av Schneider
Jag har nu varit på skroten och letat efter en 940 att ta ett nytt mätarhus ifrån men det fanns ju så klart bara 2 st helt länsade kvar. Så jag åkte hem och prövade att vrida på nyckeln igen, och det funkade inte.
Så då prövade jag att slå lite lätt på kretskortet som sitter bakom mätarhuset (bild 1 och 2) och efter ett par lätta slag mot den så lös alla lampor som dom ska.
Så jag har nog äntligen hittat felet, men om jag tar bort plåtlådan osv så att jag får fram kretskortet så luktar det lite bränt men jag kan inte se någon lödning som har gått sönder så har någon förslag på vad jag kan göra?
Går det att beställa ett kretskort billigt någonstans?

Mvh, Schneider

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]

Hej! Har fått samma problem som dig och undr[…]