Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
SEpaket skrev:Den lastar fortfarande mer än till exempel en S80 eller V50. Och ingen av dessa bilar finns med gasdrift. Get my point?
I liter räknat kanske om du lastar upp till taket. Och orkar släpa upp lasten över tröskeln.

Håller fast vid att AFV är helt ointressant för gemene man begagnat.
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:
SEpaket skrev:Den lastar fortfarande mer än till exempel en S80 eller V50. Och ingen av dessa bilar finns med gasdrift. Get my point?
I liter räknat kanske om du lastar upp till taket. Och orkar släpa upp lasten över tröskeln.

Håller fast vid att AFV är helt ointressant för gemene man begagnat.
Det är möjligt att det är ointressant i småstäder (med reservation för att jag inte vet var du bor). I både Stockholm och Göteborg finns dock stor efterfrågan på miljöklassade bilar och då främst gas. Ochj mig veterligen finns ingen annan gas-Volvo att tillgå. Trenden numera är att vara miljövänlig. Många familjer kör VW Golf som enda bil av miljöhänsyn och då ÄR denna V70 ett bättre och miljövänligare alternativ.
av Lövet
Den genomsnittliga 5 åt gamla privatbilen körs 1200 mil per år enligt BilSweden. Den lilla besparingen (4000 spänn/år?) är försumbar och knappast värt att släpa barnvagnen 20 cm över en tröskel för. Om den går in alls.

Jag lovar dig att för en vanlig barnfamilj som köper bil privat är miljövänlighet bland det absolut sista på prioritetslistan.

För övrigt finns två gasmackar i hela södra Stockholm. Som det oftast står 10 gastaxi i kö till.
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:Den genomsnittliga 5 åt gamla privatbilen körs 1200 mil per år enligt BilSweden. Den lilla besparingen (4000 spänn/år?) är försumbar och knappast värt att släpa barnvagnen 20 cm över en tröskel för. Om den går in alls.

Jag lovar dig att för en vanlig barnfamilj som köper bil privat är miljövänlighet bland det absolut sista på prioritetslistan.

För övrigt finns två gasmackar i hela södra Stockholm. Som det oftast står 10 gastaxi i kö till.
Förutsatt att man har barnvagn, ja. Det finns familjer med större barn också. En V70 Bi-fuel kan dessutom med fördel ersätta en S80 för den som vill åka miljövänligt. Och barnvagn går in.

Då har du träffat helt andra människor än vad jag har. Den moderna, trendiga "latteföräldern" tycker miljövänlighet är status. Och det är den gruppen människor som kanske köper en bil i den prisklassen. Medelsvensson idag kör inte Volvo, medelsvensson kör Kia eller Hyundai.
av matzen10
Ja, det lär ju bli en rejäl skarv om man skulle fälla baksätet dessutom = inget lattjo när man ska lasta in moraklockan, som då blir hängande i luften.

Jag tror oxå att den blir svårsåld. Tanken med V70 är väl lastvolymen och organisationen av lasten?!
Om man vill åka gasbil så är Volvo & Subaru borta p.g.a. efterhandskonverteringen. Tror VW Passat möter behoven bättre.
Hittade den här jämförande bilden:

Bild
VOLVO PASSAT
av Droopy
Nu är det ju fortfarande en -11 han har och den ser helt annorlunda ut där bak, tröskeln är minimal numera. Är andrahandsvärdet så dårligt bör han ju få köpa loss den billigt ochså, så det går ju på ett ut.

Hur många här har ägt en gasbil?
av matzen10
Japp, såg det nu, Droopy. Så här ser den ut i bagaget, 2011:a års modell:

Bild

Halverad knöl och betydligt bätttre look. Fortfarande handikappande utrymmesmässigt. Men som sagt, är man inte till 100% beroende av lastkapacitet/organisation så funkar det. Bilmodellen är ju snygg och dessutom mindre miljöbelastande än flera andra Volvos!

Det skulle vara intressant att veta om serviceintervallerna är tätare (och därmed mer kostsamma) och om det finns några återkommande fel som drabbar gasenheterna?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men dom flesta som köper en V70 köper dom ju för lastutrymmet (iaf häromkring). Annars kan man ju likagärna köpa en lite mindre modell typ V50 eller liknande.

... Nu har jag dock ingen aning om vilka volvos som finns med gas, för gas är något som inte ens är påtänkt här (och lär inte bli på bra många år heller - vi har nyss fått E85!!!).
av esselius
Bara en korrigering:
S80 fanns visst som bi-fuel (gas), mellan ca. 2002 och 2006, i dessa är bagaget fullstort, jag åker fint i min, snart ett år sedan jag tankade bensin!
Jag kör på 6,0m2 gas/100km, skatten är 800kr/år.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]