Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Ett kort säger ju mer än tusen ord.
Men det första intrycket man får se bilen
säger mer...även om det prutas och så
av säljaren lever det första intrycket man fick
av bilen kvar så länge den finns till.
Säg inte det. För många år sedan köpte jag en 850 SE och bilden som fanns till annonsen var nog den sämsta bilden jag sett. Bilen var vit men såg mest grå ut på bilden, dålig vinkel också, informationstexten var också torftig. Men jag beslutade mig för att åka och se efter då det var första ägaren som sålde den. Bilens skick på plats överträffade vida mina förväntningar, den var nära nyskick och det blev affär. Jag brukar gå på antalet ägare samt vilken historik som finns. Finns ingen historik blir det ingen affär. Och är bilen knallröd (eller knallgul, lila eller annan skrikig färg) så vägrar jag köpa den, jag tycker inte om det.
Visst kollar man annonsbilden för att sortera ut "vrak" från "bruksskick" från "toppskick", men jag litar nästan aldrig på bilder eller beskrivning. Det finns faktiskt dom som är 100% ärliga i sina annonser, men dom flesta vill ju få det att låta som om deras bil är gjord av guld.
Dom bästa är ju annonser som säger "Ej bilen på bild, men ser likadan ut" eller liknande... Dom går bort direkt, kan man inte ens skaffa en bild på bilen man säljer så....

Personligen bryr jag mig inte så mycket om historik, förutom besiktningspapper - det är bra att se, utan jag kollar över allt själv på plats och bildar mig en egen uppfattning av både säljare och bil, men framför allt säljare.
Är det någon som inte har en aning om någonting så kan man ju starkt misstänka att bilen blivit behandlad likadan (undantag: Regelbundet inlämnad hos märkesverkstad för service osv).
Det samma gäller om säljaren i fråga tror sig veta saker och ting, och babblar på om saker som inte alls stämmer. Dom är nästan värre än dom som erkänner att dom inte har en susning.

I slutändan är det dock bilens skick och pris som avgör om det blir affär eller inte.
Lucif3r skrev:Visst kollar man annonsbilden för att sortera ut "vrak" från "bruksskick" från "toppskick", men jag litar nästan aldrig på bilder eller beskrivning. Det finns faktiskt dom som är 100% ärliga i sina annonser, men dom flesta vill ju få det att låta som om deras bil är gjord av guld.
Dom bästa är ju annonser som säger "Ej bilen på bild, men ser likadan ut" eller liknande... Dom går bort direkt, kan man inte ens skaffa en bild på bilen man säljer så....

Personligen bryr jag mig inte så mycket om historik, förutom besiktningspapper - det är bra att se, utan jag kollar över allt själv på plats och bildar mig en egen uppfattning av både säljare och bil, men framför allt säljare.
Är det någon som inte har en aning om någonting så kan man ju starkt misstänka att bilen blivit behandlad likadan (undantag: Regelbundet inlämnad hos märkesverkstad för service osv).
Det samma gäller om säljaren i fråga tror sig veta saker och ting, och babblar på om saker som inte alls stämmer. Dom är nästan värre än dom som erkänner att dom inte har en susning.

I slutändan är det dock bilens skick och pris som avgör om det blir affär eller inte.
Där har du visserligen en poäng. Hade säljaren till bilen i mitt exempel ovan varit en slarvpelle så hade jag nog inte gjort affär. Men det visade sig vara en äldre dam gift med en pedant. Den gubben var drömsäljaren av en bil, han hade verkligen skött om bilen ordentligt. Säljaren är viktig, med andra ord. Jag har många gånger sorterat bort både köpare (när jag skall sälja saker) och säljare redan vid telefonkontakten. Ger det fel vibbar så backar man. Som en gubbe som vägrade svara på frågor om bilen och vid fråga nummer 3 skrek han "Men det var väl ett djävla tjat, skall du ha bilen eller inte?!". Observera då att jag inte ens tittat på bilen. Jag sade inte och lade på luren.
SEpaket skrev:Som en gubbe som vägrade svara på frågor om bilen och vid fråga nummer 3 skrek han "Men det var väl ett djävla tjat, skall du ha bilen eller inte?!". Observera då att jag inte ens tittat på bilen. Jag sade inte och lade på luren.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja där har vi ju ett praktexempel på en som INTE vill sälja sin bil :P
Användarvisningsbild
av Perc
Det "tar emot" genast säljaren väljer att inte skriva ut sitt namn i annonsen. Och det är nåt särskilt med blocket.se (och den finska klonen findit.fi) som gör att folk väljer att skriva i stort sett vad som helst utom SITT NAMN i rutan då annonsen läggs in. På andra annonssidor är det inga problem.

Jag begriper inte vad det är som är så svårt. Okej, smeknamn på forum el dyl är ju en sak. Men då man säljer nånting, särskilt lokalt, så vill man ju gärna veta vad människan heter innan man ringer. Ofta är det ju nån man känner ändå. ;)

Om annonsen sen ser ut som den skrivits med armbågarna av en chimpans hjälper det inte heller.
Mina senaste bilar har Jag hämtat långväga därför har det varit ganska mycket e-post innan Jag kommit och kollat. Bilens skick, historia, pris ska vara klar innan Jag åker, detta gör att säljaren måste vara ärlig.
Det som retar mig mest är annonser som säger "Ej mail", "lånad mail" etc... Liksom.. WTF!? Det är 2013 nu, det finns tusentals gratis email tjänster att skaffa, dom flesta mobiler kräver t om en email för att kunna ansluta till t ex play store. Skulle väl tro att apple kräver ett konto med email också? Windows Phone gör det iaf också...

Det finns INGEN ursäkt till att inte ha en email address i dagens samhälle.
Lucif3r skrev:Det som retar mig mest är annonser som säger "Ej mail", "lånad mail" etc... Liksom.. WTF!? Det är 2013 nu, det finns tusentals gratis email tjänster att skaffa, dom flesta mobiler kräver t om en email för att kunna ansluta till t ex play store. Skulle väl tro att apple kräver ett konto med email också? Windows Phone gör det iaf också...

Det finns INGEN ursäkt till att inte ha en email address i dagens samhälle.
Presis, sådana anonser svarar inte Jag på.
Användarvisningsbild
av Kompe
Har lärt mig en sak när det gäller bilköp och det är att aldrig aldrig köpa en bil när ägaren säger att "den är snabb" Gjort samma tavla 2 ggr pga bilen/bilarna har sett bra ut och verkat fungerar som tänkt. Tills motsatsen har bevisat sig. Visst det kanske bara jag som har oflyt i bilköp :roll: Eller för att vill ha begäret varit för stort... :-(O)

Man kanske skulle köpt en cykel ist? :mrgreen: Men antagligen hade väll ägaren till cyklen också sagt att "den är snabb" :lol: :roll: :wink:
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]