Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sweeken
Vilket håll ska man skruva tomgångs skruva för att höja tomgången? (testat 1 varv åt varje utan någon skillnad)?

Vet någon vad "klumpen" på förgasarn är,värmning? Ska gå 2 kablar åt den men en är av och det finns två kablar lösa bredvid = en extra.

Jag undrar också om någon vet vad som skulle kunnat förstöra tomgången (det var ca 900. Sen en dag var det 4-500 / dör nästan)

Edit.
Bra tomgång med lite choke
Senast redigerad av 2 sweeken, redigerad totalt 0 gång.
av sicnarf
Tror inte det hjälper att justera förgasern här. Du har nåt annat fel med en tomgång på 4000. Jag tror att ditt fel är nåt av dessa:
1.Choken har fastnat.
2.Pedalen har fastnat.
3.Gasspället och tomgångsmotorn behöver rengöras.
4.Lösa vakum slangar.
av sweeken
sicnarf skrev:Tror inte det hjälper att justera förgasern här. Du har nåt annat fel med en tomgång på 4000. Jag tror att ditt fel är nåt av dessa:
1.Choken har fastnat.
2.Pedalen har fastnat.
3.Gasspället och tomgångsmotorn behöver rengöras.
4.Lösa vakum slangar.

Oj menade 4-500 varv
av sicnarf
OK. Då förstår jag bättre nu. Du skrev 4000 varv i inlägget först. Du har försökt justera med tomgångsskruven men det hjälper inte? Kolla på luftfiltret. Är det bytt? Det ska finnas en luftskruv på insuget som sitter bredvid magnetventilen på insuget om jag minns rätt. Den kan du justera tomgången på tror jag. Gör rent tomgångsmotorn och spjället kanske? Kolla luftslangar efter sprickor och sånt så den inte drar in mer luft än den ska.
av sweeken
sicnarf skrev:OK. Då förstår jag bättre nu. Du skrev 4000 varv i inlägget först. Du har försökt justera med tomgångsskruven men det hjälper inte? Kolla på luftfiltret. Är det bytt? Det ska finnas en luftskruv på insuget som sitter bredvid magnetventilen på insuget om jag minns rätt. Den kan du justera tomgången på tror jag. Gör rent tomgångsmotorn och spjället kanske? Kolla luftslangar efter sprickor och sånt så den inte drar in mer luft än den ska.
Men skruven i början på insuget är väl tomgångsskruven, Tyckte dem visa det i haynes boken?
av mitza
Om en sladd till tomgångsmotorn har gått av så är det med stor sannolikhet detta. Hände samma sak för mig förra veckan, isoleringen till en av sladdarna hade lossnat så den kortslöt mot insuget. säkring 13 i kupén är det som den är kopplad på. Sladdarna kommer upp bredvid bränslepumpen, varav en sitter på en tempgivare under insuget, och två stycken ska gå upp till förgasaren, en blå och en grön/gul, Den gröngula är kopplad på tomgångsmotorn, och den andra är kopplad i ett kontaktstycke som delar på sig. (om jag inte missminner mig helt). Det här är på en 740 -85 med b230a och pierburgförgasare (gult lock)

mvh
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]