Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Fick rådet att det rekomenderas man
byter och sköljer ur bilens kylsysten
då och då ...med max 2-år mellan
helst 1-ggr/år. då lämpligt innan sommaren.
Synpunkter?
av Rådlös
Ja, det där med två år handlar ju om glykolen. Den bör bytas efter två år, säger bil- och kemibranschen. Det är inte glykolen i sig som åldras utan korrosionsskyddet, någon form av silikat, Googla på detta så får du exakt namn, som anses förbrukat efter ca två år.
Nu kan väl dom flesta av oss bilägare intyga att det håller längre än bara två år, men dels vill väl biltillverkarna gardera sig "med både hängslen och livrem" mot att motorerna skulle korrodera sönder. Och kemiindustrin vill ju sälja mer av sina produkter. Så dom båda intressegrupperna har hittat en gemensam utgångspunkt i just två år.

Tillägg: En läsvärd länk. http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Användarvisningsbild
av Vojje
Vart 4:e år är vedertaget. Smidigast är att byta 1/4 varje år, ca 2 liter, eftersom man då slipper problem med luftning.
av Rådlös
Det går säkert som Lucif3r säger, men själva kylaren torde vara det sista som korroderar. Motorblocket är mer känsligt oavsett om det är aluminium eller gjutjärn. Jag har sett aluminium återgå till sitt naturliga tillstånd, bauxitlera efter en säsong i en båtmotor.
Användarvisningsbild
av Vojje
Rådlös skrev:Jag har sett aluminium återgå till sitt naturliga tillstånd, bauxitlera efter en säsong i en båtmotor.
Nu är det väl inte Volvo Penta som diskuteras på dessa sidor, eller?

Gör nu som jag, Vojje alltså, och Lucif3r rekommenderar och lev lyckliga i alla dagar.
av Rådlös
Nej. det handlar inte om Volvo Penta (även m det är samma motor i grunden) Jag ville bara ge ett exempel på hur det går om man inte har ett fungerande korrosionsskydd.
Användarvisningsbild
av Vojje
Rådlös skrev:Motorblocket är mer känsligt oavsett om det är aluminium eller gjutjärn.
and what about cast iron?
Användarvisningsbild
av Nexus
Har bytt all kylarvätska på v70in och 740in utan minsta problem med luftning.Bara tappa ur /ev spola rent systemet och fylla på ....

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]