- lör 09 mar 2013, 15:07
Hej jag har nyligen fått igång en motor B28e dvs den gamla prv sexan i en volvo 264. Motorn har stått still med samma olja i över 20år, men den var nyrenoverad innan bilen ställdes undan, bla nya kamaxlar, då jag forskat lite i varför kamaxlarna gick ner och efter dom byttes ut gick dom i vissa fall bara 3000mil till innan dom gick ner,,, oljekanalerna var för små och täpptes igen av oljeavlagringar.
Pratade med en gammal bilmek som sa att på 70 talet tömde dom oljan och fyllde i diesel i motorn, startade och lät motorn gå på tomgång 15minuter, sen var den som ny invändigt, men det var ju en annan diesel förr.
nåväl vet någon om man kan få motorn ren invändigt och i mitt fall få nästan igentäppta kanaler rensade?
Pratade med en gammal bilmek som sa att på 70 talet tömde dom oljan och fyllde i diesel i motorn, startade och lät motorn gå på tomgång 15minuter, sen var den som ny invändigt, men det var ju en annan diesel förr.
nåväl vet någon om man kan få motorn ren invändigt och i mitt fall få nästan igentäppta kanaler rensade?
Volvo 144 67
Volvo Amazon 69
Volvo Amazon 70
Volvo 264 gle 81
Volvo 944 turbo 93
Volvo Amazon 69
Volvo Amazon 70
Volvo 264 gle 81
Volvo 944 turbo 93