- tis 11 dec 2012, 20:43
#707996
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Tittade faktiskt på det när jag hade den nere sist och kunde faktiskt inte se några skador av något slag. Det betyder ju inte att det finns några dåliga kall lödningar som tex ABS enheterna till V70 har (råkade ut för det också på min förra V70).
Även en kondensator eller resistor tex kan ju också ha bränt eller dyligt pga att värmaren var så igensotad och alla startförsök osv. Överhettning i CPM eller dyligt.
Står faktiskt i servicemanualen till Eberspächer värmarna att man INTE skall försöka göra upprepade startförsök för att styrenheten kan då gå sönder/överhettas.
Ja, tycker faktiskt det har varit roligt att laga värmaren. Gillar å pilla med bilen sålänge man väljer att göra det och inte måste.
Värmaren är inget måste men det är inte långt ifrån.
Ja, det kan vara svårt att mäta visa delar men dem flesta delarna kan man resistansmäta och värdet varierar tex på temperaturen.
Mitt glödstift å flamvakt var säkert hela men skulle krävas en hel del för att få dem rena etc. Mycket enklare att bara byta ut delarna å slippa en massa jobb.
Värmaren fungerar i runt 85% av alla gångerna så jag anser värmaren lagad med ett mindre skönhetsfel.
Från dess att det står AV till PÅ och sedan tillbaks till AV när jag provar direktstarten tar det nog precis 2 sekunder. Är nästan helt säker att CPM/ECM inte kan göra en test på fläkten så fort. Det är därför jag misstänker styrenheten även om fläkten skrapade lite då och då när jag snurrade för hand när värmaren var nere.
Skall på Julbord på Fredag så denna helgen blir det ingen ny CPM utan det får bli nästa helg igen isåfall. Svänger förbi Bilia imorgon och kollar pris på CPM+programmering av den.
Även en kondensator eller resistor tex kan ju också ha bränt eller dyligt pga att värmaren var så igensotad och alla startförsök osv. Överhettning i CPM eller dyligt.
Står faktiskt i servicemanualen till Eberspächer värmarna att man INTE skall försöka göra upprepade startförsök för att styrenheten kan då gå sönder/överhettas.
Ja, tycker faktiskt det har varit roligt att laga värmaren. Gillar å pilla med bilen sålänge man väljer att göra det och inte måste.
Värmaren är inget måste men det är inte långt ifrån.
Ja, det kan vara svårt att mäta visa delar men dem flesta delarna kan man resistansmäta och värdet varierar tex på temperaturen.
Mitt glödstift å flamvakt var säkert hela men skulle krävas en hel del för att få dem rena etc. Mycket enklare att bara byta ut delarna å slippa en massa jobb.
Värmaren fungerar i runt 85% av alla gångerna så jag anser värmaren lagad med ett mindre skönhetsfel.
Från dess att det står AV till PÅ och sedan tillbaks till AV när jag provar direktstarten tar det nog precis 2 sekunder. Är nästan helt säker att CPM/ECM inte kan göra en test på fläkten så fort. Det är därför jag misstänker styrenheten även om fläkten skrapade lite då och då när jag snurrade för hand när värmaren var nere.
Skall på Julbord på Fredag så denna helgen blir det ingen ny CPM utan det får bli nästa helg igen isåfall. Svänger förbi Bilia imorgon och kollar pris på CPM+programmering av den.


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986