NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittade faktiskt på det när jag hade den nere sist och kunde faktiskt inte se några skador av något slag. Det betyder ju inte att det finns några dåliga kall lödningar som tex ABS enheterna till V70 har (råkade ut för det också på min förra V70).
Även en kondensator eller resistor tex kan ju också ha bränt eller dyligt pga att värmaren var så igensotad och alla startförsök osv. Överhettning i CPM eller dyligt.
Står faktiskt i servicemanualen till Eberspächer värmarna att man INTE skall försöka göra upprepade startförsök för att styrenheten kan då gå sönder/överhettas.

Ja, tycker faktiskt det har varit roligt att laga värmaren. Gillar å pilla med bilen sålänge man väljer att göra det och inte måste.
Värmaren är inget måste men det är inte långt ifrån.
Ja, det kan vara svårt att mäta visa delar men dem flesta delarna kan man resistansmäta och värdet varierar tex på temperaturen.
Mitt glödstift å flamvakt var säkert hela men skulle krävas en hel del för att få dem rena etc. Mycket enklare att bara byta ut delarna å slippa en massa jobb.
Värmaren fungerar i runt 85% av alla gångerna så jag anser värmaren lagad med ett mindre skönhetsfel.

Från dess att det står AV till PÅ och sedan tillbaks till AV när jag provar direktstarten tar det nog precis 2 sekunder. Är nästan helt säker att CPM/ECM inte kan göra en test på fläkten så fort. Det är därför jag misstänker styrenheten även om fläkten skrapade lite då och då när jag snurrade för hand när värmaren var nere.

Skall på Julbord på Fredag så denna helgen blir det ingen ny CPM utan det får bli nästa helg igen isåfall. Svänger förbi Bilia imorgon och kollar pris på CPM+programmering av den.
peon skrev:Du behöver inte vara utan bil en vecka.. Koppla ihop slangarna som går in i värmaren bara ! Jag använde en rör koppling med två slangklammor . Klart !
Smart, att man inte tänkte på det :-)
Du vet inte inner och ytterdiameter på röret samt vilken längd som behövs? :-)

Det stora problemet är att vi inte har 2400 + frakt just nu så då väger det kanske tyngre att ta det på Bilia med 4 månaders avbetalning.
Men skall föra vidare diskutionen med min fru när jag fått mer svar av Innosund.
getsome skrev:Bara en snabb fråga.. Var köper du reservelarna ? volvo eller nån annan ÅF för värmarna , tror nämligen min värmare börjar skrika efter service och kan vara bra med tips på var delar kan köpas.
Hos ebersprächer återförsäljare. Finns lista på deras hemsida.
Tyrilux köper jag ifrån i Göteborg.
Notera att du MÅSTE ha värmarnummret om du ska köpa delar som inte är från Volvo pga att det finns olika delar till D5WS värmarna...
getsome skrev:Bara en snabb fråga.. Var köper du reservelarna ? volvo eller nån annan ÅF för värmarna , tror nämligen min värmare börjar skrika efter service och kan vara bra med tips på var delar kan köpas.
gå in på ebersprächer hemsida, klicka dig fram till service/support leta reda på din lokala ÅF så köper du grejerna därifrån! Eller går du till volvo å köper grejerna för dyrare pengar.
skiss från volvo, Bild , Bild
Hej

Vill tacka timebandit som har lagt ner stor tid på att dokumentera sitt arbete och ge oss nybörjare en manual.

Timebandit hur har det gått med din värmare? var det styrenheten som var fel?

Har samma problem som dig

Bilen är:
V50 2.0D tillverkad 2006-08

Problem:
Dieselvärmaren fungerade fint i höstas för att sedan börja fungera från och till på tiduret.
Därefter så startade dieselvärmaren inte alls på tiduret, men fortfarande på direktstart och automatiskt via bilen då bilen(motorn) behövde extra värme.
Sedan i slutade det vara möjligt att använda direktstart. (blinkar på under 2s för sedan ställa sig i AV läge).
Nu senast (december framåt) så har dieselvärmaren även slutat fungera då motorn behöver extra värme.

När jag var hos verkstaden för 14000 mil service så fick jag följande felkoder
CPM-4101 (Tillsatsvärmare För många startförsök)
CPM-4001 (Tillsatsvärmare Aktiverad för lång tid)
CPM-4308 (Tillsatsvärmare utebliven flamvakt)
CPM-1308 (Värmarfläkt felaktig funktion)

som slutsats av min tekniker så bedöms detsom ”intern fel i värmaren”
Min tekniker sade att de har försökt reparera dieselvärmare på andra bilar men att de inte brukar vara en långvarig lösning
Teknikerns rekommendation var att byta hela dieselvärmaren (ca 14500:- för material och arbete)

Då jag aldrig har mekat i bilar innan så har jag följande frågor som jag hoppas någon kan svara på:
1 Jag fattar det som att det finns 5 kopplingar till dieselvärmaren
Kylvatten in (ovan sidan)
Kylvatten ut (ovan sidan)
Diesel in (ovan sidan)
Avgaser ut (undersidan)
el (kontakt) (Vart sitter denna ?)
Stämmer dettta?

2a Om jag kopplar loss dieselvärmaren och jag kopplar ihop Kylvatten in och Kylvatten ut kan jag då köra med bilen. Eller måste elektroniken få kontakt med dieselvärmaren?

2b Måste jag sätt en klämma på dieselslangen så det inte sprutar ut diesel i hela motorn när dieselvärmaren är bortkopplad?

3a Är det viktigt att inte få in luft i dieselslangen till värmaren ? (eller gäller detta bara till motorn på dieselbilar)

3b Hur gör jag för att enkelt lufta bränsleslangen till värmaren?

4 Då jag lossnar på kylvattenslangarna kommer det in luft i kylvattnet. Hur gör jag för att lufta kylvattensystemet?

5 Finns det risk för att motorn halkar ner eller att kam-rem(kedja) hamnar i fel läge så att min dieselvärmare funkar men jag förstör ventiler och kolvar pga osynk då jag flyttar på motorn?

6 Måste staget som sitter mellan höger och vänster sida på bilen lossas för att få loss dieselvärmaren?

7 Om jag plockar loss dieselvärmaren måste felkoder nollas efter det att den har satt tillbaks?

8 Vart sitter styrenheten? (Har tillgång till elektroniklab på jobbet så om det är den som är fel så kan jag kanske laga trasig komponent på styrenheten)

Hoppas ni på forumet kan hjälpa mig med svar på dessa frågor. Den skall jag se om jag vågar ge mig på ett försök att laga min egen värmare.
Goddag.

Mycket text så jag svarar i den ordning du skrivit å frågat ;)

Min värmare fungerar till 99% felfritt. Har INTE bytt ut styrenheten då jag tyckte felet inte var där så ofta efter renoveringen. Däremot tror jag att min fläkt inte kommer leva mer än 1år till kanske. Den skrapade ju från början när jag rev ner värmaren och har faktiskt hört ett starkt missljud från den 1 gång. Så den är nog på gång iaf, men det är lungt för nu vet jag hur man gör :)

Att renovera en värmare är ju samma sak som att byta ut den fast mycket billigare. Verkstäderna är för fan helt jävla odugliga och vill inte skitna ner sig.
Tar mig under 1 timma att ta ut värmaren och lika när den skall i igen. Har man vanan så går det fort.
Att rengöra och byta delar går också extremt fort då inget är svårt egentligen.
Volvo ville fan ha ca 15.000:- för att renovera min värmare... suck.

Du har även samma felkoder som mig och som första steg skulle jag byta flamvakt, glödstift och stiftsilen. Ca 2500:- när jag köpte mitt (ej Bilia utan Eberspächer återförsäljare).
Sedan inspektera och rengöra brännkammaren med tex kaukstiksoda eller vad det heter i flera omgångar! Fungerade för mig.
Sedan bara ta en trasa, tandborste etc och rengöra hela värmeväxlaren.

1 Jag fattar det som att det finns 5 kopplingar till dieselvärmaren
Kylvatten in (ovan sidan) <--- Stämmer
Kylvatten ut (ovan sidan) <--- Stämmer
Diesel in (ovan sidan) <---- Stämmer
Avgaser ut (undersidan) <---- Stämmer
el (kontakt) (Vart sitter denna ?) <--- Sitter på ovansidan uppe till vänster. Sedan sitter det även en kontakt ner till vattenpumpen rakt ner. Sitter väldigt trångt till men det går att nå den :)
Sedan sitter det även en "friskluftsslang" på undersidan vid avgasröret på undersidan.

2a Om jag kopplar loss dieselvärmaren och jag kopplar ihop Kylvatten in och Kylvatten ut kan jag då köra med bilen. Eller måste elektroniken få kontakt med dieselvärmaren? <---- Svar ja, det fungerar alldeles utmärkt. Kommer bara få en felkod om att kommunikation med CPM inte fungerar så det är lungt.

3b Hur gör jag för att enkelt lufta bränsleslangen till värmaren? <---- Lufta gör man inte tydligen, inte ens enligt VIDA å Eberspächer. Har du luft i systemet har du en läcka, antingen in i tanken eller i någon av alla kopplingarna men mycket tveksamt. Bara att köra igång värmaren...

4 Då jag lossnar på kylvattenslangarna kommer det in luft i kylvattnet. Hur gör jag för att lufta kylvattensystemet? <---- Kylvattnet luftar sig själv. Ingen större risk att du får större luftbubblor. Bara öppna kylvätskelocket och värm upp bilen till rätt temperatur, om man ens behöver det. Jag klarade mig helt utan luft...

5 Finns det risk för att motorn halkar ner eller att kam-rem(kedja) hamnar i fel läge så att min dieselvärmare funkar men jag förstör ventiler och kolvar pga osynk då jag flyttar på motorn? <----- Nej, ingen risk alls. Det är faktiskt uttänkt att man skall kunna flytta motorn på detta sätt, finns spår i framkant som matchar motorn så det är till 100% lungt. Bara ta det försiktigt och dra/putta inte på något annat ställe än i motorns gjutna delar så går det bra.

6 Måste staget som sitter mellan höger och vänster sida på bilen lossas för att få loss dieselvärmaren? <---- Menar du staget som sitter på fjädertornen? Tror inte den måste men jag hade gjort det ändå så man får mer plats. Sitter väl bara med 6 skruv totalt. Har inte detta staget då jag inte har sportchassiet eller vad det heter :)

7 Om jag plockar loss dieselvärmaren måste felkoder nollas efter det att den har satt tillbaks? <---- Ja, felkoderna måste alltid nollas för när värmaren inte lyckats starta efter ett antal försök så låser den sig helt tills felkoderna tas bort. Kan rekommendera att investera i en VIDA/DICE enhet från Kina för 1200:-. Den kommer garanterat till nytta om man är villig att göra vissa saker själv med bilen.

8 Vart sitter styrenheten? (Har tillgång till elektroniklab på jobbet så om det är den som är fel så kan jag kanske laga trasig komponent på styrenheten) <---- Styrenheten sitter på värmaren. Värmaren måste alltså loss först innan du kan ta loss styrenheten. Integrerad i värmaren så att säga. När du står framför bilen så sitter styrenheten längst bort på höger sida på värmaren =)

Har du fler frågor så tveka inte att fråga så skall vi försöka hjälpa dig.
Hej

Stort tack för snabbt svar.
Jag skall ta och börja köpa in delar samt kolla upp en helg då ja har möjlighet att meka med bilen.

Lite nya frågor:
1 När du säger 99% vad/när/hur fungerar den inte ? Vill veta för att få en uppskattning om vad jag kan förvänta mig av min egen reparation

2 Har du själv kört din bil utan dieselvärmaren inkopplad?

Följd frågor:
3b Hur gör jag för att enkelt lufta bränsleslangen till värmaren? <---- Lufta gör man inte tydligen, inte ens enligt VIDA å Eberspächer. Har du luft i systemet har du en läcka, antingen in i tanken eller i någon av alla kopplingarna men mycket tveksamt. Bara att köra igång värmaren...
Fråga 1: Då jag kopplar bort dieselslangen till värmaren flödar det ut diesel eller kommer det bara några droppar?
Fråga 2: Så det är bara att koppla ihop allt efter renovering så skall det fungera?

7 Om jag plockar loss dieselvärmaren måste felkoder nollas efter det att den har satt tillbaks? <---- Ja, felkoderna måste alltid nollas för när värmaren inte lyckats starta efter ett antal försök så låser den sig helt tills felkoderna tas bort. Kan rekommendera att investera i en VIDA/DICE enhet från Kina för 1200:-. Den kommer garanterat till nytta om man är villig att göra vissa saker själv med bilen.
Fråga: Har du en bra hemsida som du rekommenderar och vilken Produkt rekommenderar du (Vilken har du)?
Till 99% för att ibland så har batteriet varit såpass urladdat att värmaren inte har startat. Verkar inte som att man alltid får en varning om låg batterispänning. Efter uppladdning av batteriet så har det alltid fungerat så jag försöker underhållsladda bilen 1 gång per vecka. Kör bara 2.5mil enkelväg till jobbet.
Sedan har fläkten kärvat 2ggr (faktiskt felkod på att fläkten kärvar). Men sålänge värmaren startar ca 70% av alla gånger tänker jag inte riva ner å byta fläkten, så roligt att göra jobbet är det inte även om man numera vet hur man gör.

Nej, har inte kört utan värmaren inkopplad men dock utan kontakten till värmaren vilket är samma sak. Bilen hittar bara inte CPM. Kopplar man ihop kylslangarna så finns det inga problem.

När man tar bort bränsleslangen kommer det inget bränsle alls. Fick kanske typ 1 pyttedroppe men inget som syntes direkt. Pumpen till värmaren skickar bränslet med pulser så det är inget konstant flöde i bränsleröret. Det är bara ca 6dl per timma som flödar.
När man stänger av bilen så bränner värmaren ut resterande bränsle innan den stängs av. Det är bla därför man kan höra värmaren gå efter man stängt av bilen.

Ja, det är bara att koppla ihop allt SAMT ta bort alla felkoder som finns, sedan är det bara att köra vidare :)

Kommer inte ihåg vilken säljare jag köpte ifrån men köpte iaf ifrån Alibaba.com och betalade med PayPal.
Om du söker på VIDA och/eller DICE så finns det en stor å lång tråd om just detta ämne om rekommenderade säljare etc.

Jag har "självklart" DICE enheten med VIDA. Rekommenderar ingen annan läsare då detta faktiskt är samma program som Volvo själva använder. Man får felkoder etc i klartext samt information hur man skall felsöka etc.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks