Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
bes kärran idag o fick anmärkning på HC 180(100) och CO 2500 0.6(0,3) även CO låg på gränsen 0,5(0,5) lambda låg på 1,01(0.96-1,04), bilen går bra men på tomgång rycker den till ibland men det tycker jag alla rödblockare gör. har kollat andra trådar om ämnet men dom flesta berättar ju inte om dom löst sina problem. nån som har några bra ideer?
av umekille
ny olja ,nytt luft o oljefilter, nya tändstift,kablar,rotor o fördelarlock
samt en skvätt E-85 i tanken fick min 945 genom i fjol.
allt utom E-85 tipsa bilprovaren mej om efter liknande
värden du fått 2-or på..
Bakre givaren under insuget kan också spöka ...är den trasig
går bilen med samma bränslemängd som den alltjämt skulle
vara kall.(chokeverkan)
av dalldall
allt e i bra skick! har dock inte inte provat med e85, vill ha den o funka som den skall, har dock en kat liggandes, kanske prova med givaren först?
Användarvisningsbild
av lennarte
Även läck på avgassidan (även mycket små) typ grenrörspackning, flänspackning eller stålringen framför katten kan ge fel på värdena (så var det på min). Gammal olja i motorn, främst utspädd med bensin (korta sträckor, många kallstarter på vintern) kan ge höga värden. Lukta på oljestickan. det går inte att se på oljan. Även en ren och fin olja kan innehålla bensin.

Mvh
Lennart
av dalldall
får kolla alla packningar, olja en bytt, har haft många bilar men aldrig problem med avgasreningen dock. men kan det vara katten ändå? får mäta givaren med.
av NilsO
Måste sätta mig på tvären lite :)
umekille skrev: Bakre givaren under insuget kan också spöka ...är den trasig
går bilen med samma bränslemängd som den alltjämt skulle
vara kall.(chokeverkan)
Nej, det stämmer inte – inte på motorer med LH 2.4 bränslesystem, vilket 945 -92 har (åtminstone om den är uttagen i Sverige). Dessutom är ju lambdavärdet riktigt, så regleringen fungerar.

Kanske, kanske, kanske skulle *tändsystemet* kunna få för sig något om givaren inte fungerar – men att byta den givaren är krångligt och inte vad man ska börja med i det här fallet. Mäta kan man ju för all del göra.

Jag kan inte heller förstå hur man skulle få bättre avgasvärden på en sådan motor genom att tanka E85. Snarare riskerar man att få betydligt *sämre* avgasvärden om motorstyrningen går i "nödläge" (motorlampan tänds).
av NilsO
Enligt "fickdataboken": 2280–2720 Ω vid 20°C, 290–384 Ω vid 80°C (varm motor).

Jag minns aldrig om det där är mätt från ett stift mot jord eller mellan stiften (tror det förra); hursomhelst ska man få dubbla värdet om man mäter mellan stiften jämfört med om man mäter mellan ett stift och jord.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]