...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Beror kanske på vem man pratar med. Känner några i Spanien som aldrig ens skulle fundera på att svara när dom kör bil. Kommer inte ihåg om det är totalförbud eller bara krav på handsfree där.
av blådåren
Är väl inte en dag försent...

Hur många ´"fart-jojos" man ligger bakom på mindre vägar som vilt pendlar 50-100 på 70-väg har jag tappat minnet på.
För att inte tala om alla "vingelpellar" till "yrkes-chaufförer" i +30ton-fordon man försöker köra om på flerfilig motorväg som vinglar fram och tillbaka mellan filerna som det vore nån fylletest lr nåt...

Alltid med en telefon klämd i örat och en frånvarande blick , om man lyckas komma förbi utan risk...

Kör själv med handsfree monterad i bilen, skulle inte komma på tanken att köra utan.
Dom gånger man precis bytt bil och inte hunnit flytta över grejorna, så blir man rejält påmind om hur det är att vara utan...
Inte en meter utan handsfree !.

(och nötterna som pysslar med SMS när dom kör, borde kastas i fängelse på vatten och bröd i ett par veckor, minst...)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag tycker det är rimligare med en mer generell regel om uppmärksamhet på trafiken, oavsett om det gäller mobiltelefoner eller barnåthutning eller fipplandet med handväskor eller vad det kan vara.
Användarvisningsbild
av erikn
Såg någon kommentar någonstans att det bara skulle vara röststyrd uppringning. Men då ska allt i bilen vara röststyrt, radion, sätesvärmare, värmereglage m.m.
Röststyrning till telefon praktiserar jag ibland, men på min telefon (Android) fungerar det bara på engelska, så man måste gissa hur namn på folk uttalas på engelska för att den ska fatta, och det gör den långtifrån alltid. Väl fungerande röststyrning och jag skulle praktisera det ofta.
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:Jag tycker det är rimligare med en mer generell regel om uppmärksamhet på trafiken, oavsett om det gäller mobiltelefoner eller barnåthutning eller fipplandet med handväskor eller vad det kan vara.
Just det, vad gör vi med alla skrikande och glassätande barn? Ska det vara krav på att alltid ha "barnvakt" i bilen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
erikn skrev: Röststyrning till telefon praktiserar jag ibland, men på min telefon (Android) fungerar det bara på engelska, så man måste gissa hur namn på folk uttalas på engelska för att den ska fatta, och det gör den långtifrån alltid. Väl fungerande röststyrning och jag skulle praktisera det ofta.
Tips: definiera personens funktion i adressboken. Jag vet inte hur det är med Android men i iPhone kan man t.ex. definiera sin fru som "wife" och sedan säger man bara "call my wife".
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, någon sådan hittar jag inte. Men jag ska kolla lite mer senare, kanske finns undangömt.
Användarvisningsbild
av vetten
StringerBell skrev:
erikn skrev: Röststyrning till telefon praktiserar jag ibland, men på min telefon (Android) fungerar det bara på engelska, så man måste gissa hur namn på folk uttalas på engelska för att den ska fatta, och det gör den långtifrån alltid. Väl fungerande röststyrning och jag skulle praktisera det ofta.
Tips: definiera personens funktion i adressboken. Jag vet inte hur det är med Android men i iPhone kan man t.ex. definiera sin fru som "wife" och sedan säger man bara "call my wife".
Har man en nyare iPhone så har ju den "Siri" som ju kan hjälpa till med det mesta man vill att telefonen ska göra.

Det finns nån app till Android som jag testade men tog bort då den funkade sådär bara.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]