Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ah17 skrev:Det cirkulerar ibland "sanningar" om att en stor motor kan dra mindre soppa än en liten eftersom den lilla motorn behöver jobba så hårt osv.
Detta stämmer tyvärr inte men kräver o andra sidan en längre förklaring. Om en stor motor skulle vara lösningen på våra förbrukningsproblem så skulle vi alla köra omkring i stora V8:or som bara behövde lufsa runt strax över tomgång för att "göra jobbet".
Instämmer helt i detta. Det gäller även att skilja på motorns verkningsgrad och bilens totala energiförbrukning, som inte nödvändigtvis går hand i hand.

För att ta ett exempel så har en bensinmotor åtminstone i teorin sin högsta verkningsrad vid fullt gaspådrag eftersom ett öppet gasspjäll ger mindre pumpförluster än ett halvöppet. Däremot förbrukar bilen som system som allra mest energi per körd sträcka vid just fullt gaspådrag.
Ahh, förlåt, missade skillnaden på "energi" och "effekt" där.
I liter brännolja innehåller ungefär 7 kWh. Vilket motsvarar ungefär 7 liter ved. Fast veden är jobbigare att få in i bilmotorn.
ah17 skrev: Eller så kan man utgå från tex en känd förbrukning som man vet man kan uppnå vid konstant fart på landsväg, korrigerat för felvisning på både tripp och hastighetsmätare. Säg för enkehetens skull 0,5l/mil vid 100km/h. Dra sedan ett horisontellt streck från denna hastighet och ner mot 50km/h och så se vilka verknignsgrader du skär på vägen ner i fart.

Verkningsgraden i praktiken ligger ju mellan 0-ca40% beroende på belastning.

Då effektbehoven är ganska beskedliga vid konstanta farter kommer en mindre motor att ligga närmre sin bästa verkningsgrad än en större.

Det cirkulerar ibland "sanningar" om att en stor motor kan dra mindre soppa än en liten eftersom den lilla motorn behöver jobba så hårt osv.
Detta stämmer tyvärr inte men kräver o andra sidan en längre förklaring. Om en stor motor skulle vara lösningen på våra förbrukningsproblem så skulle vi alla köra omkring i stora V8:or som bara behövde lufsa runt strax över tomgång för att "göra jobbet".
Det är väl lite av förklaringen till att motorer i lastbilar har betydligt högre verkningsgrad då... de motorerna är ju väldigt små i förhållande till vikten på lastbilen.

Lyckades förresten tangera rekordet för en "längre" resa med motorvägsfart nu ikväll.
Det är trevligt att det faktiskt går att få ner förbrukningen rejält om man försöker.. Jag låg i (verklig fart på GPS) ca 105km/h på 110-väg och 110-112km/h på 120-sträckan. Hade bra musik och det är rätt avslappnande att köra bil på sena kvällen/natten då det är lite trafik.. så hade inget för att gasa... och det är så kul att se staplarna låga.. haha.. :)

Bild

Nån gång ska jag pressa lite till och komma under 5l/100km. :)

Börjar undra om jag kommer torska några dl/mil när sommardäcken åker på.. det är 17" istället för som på vinterdäcken, 16".
perhall skrev:"några dl", nja, isf några cl...:)/PH
Eh.. ja så klart.. jag tänkte per 100km men skrev per mil..
:)
Igår körde jag de 30 km till jobbet på 20 minuter. Färddatorn registrerade 8,0 l/100 km.
Hem tog samma resa 24 minuter. Färddatorn bokförde 6,5 l/100 km.

Så visst är det sant att farten dödar, i alla fall i plånboken. Det syns inte i dagboken i Volvo on call, men gör jag en egen uträkning kommer jag fram till att snittfarterna var 91,5 km/h respektive 76,3 km/h. Motorväg dit, parallellvägen hem.
Fast det där med snittfart stämmer inte alltid på förbrukning.. Har du kört i 130 större delen för att sen stå stilla i kö sista kilometern så kan ju medelförbrukningen hamna betydligt lägre än om du i 100km/h kört hela vägen och sluppit kö.
Ok.. utanför storstad stämmer det oftare överens med förbrukningen.. :)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.