- mån 04 mar 2013, 22:08
#734476
För att ta ett exempel så har en bensinmotor åtminstone i teorin sin högsta verkningsrad vid fullt gaspådrag eftersom ett öppet gasspjäll ger mindre pumpförluster än ett halvöppet. Däremot förbrukar bilen som system som allra mest energi per körd sträcka vid just fullt gaspådrag.
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)
ah17 skrev:Det cirkulerar ibland "sanningar" om att en stor motor kan dra mindre soppa än en liten eftersom den lilla motorn behöver jobba så hårt osv.Instämmer helt i detta. Det gäller även att skilja på motorns verkningsgrad och bilens totala energiförbrukning, som inte nödvändigtvis går hand i hand.
Detta stämmer tyvärr inte men kräver o andra sidan en längre förklaring. Om en stor motor skulle vara lösningen på våra förbrukningsproblem så skulle vi alla köra omkring i stora V8:or som bara behövde lufsa runt strax över tomgång för att "göra jobbet".
För att ta ett exempel så har en bensinmotor åtminstone i teorin sin högsta verkningsrad vid fullt gaspådrag eftersom ett öppet gasspjäll ger mindre pumpförluster än ett halvöppet. Däremot förbrukar bilen som system som allra mest energi per körd sträcka vid just fullt gaspådrag.
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)