PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Hej Har en PV med en B16 A som jag monterat Dubbla SU på. Allt fungerar bra utom att jag inte kan få ner tomgången till rätt varvtal. Ligger på ca 1300 V/m. Har skruvat ner justerskruvarna så långt det går, men icke, Någon som har tips om vad jag skall felsöka?
av rid54
Hej.

Det jag kommer på direkt är tjuvluft genom någon läcka (grenrörspackning, ev vacuumslangar, förgasarpackning etc) samt glappande spjällaxlar. Dels kan det läcka i lagringen (på vissa förgasartyper) och dels kan spjället hindras att stänga ordentligt om des axel är glapp. Även om det finns restspänning i gasvajer eller gaslänkage, som hindrar att spjällen går ned till stopp även när du skruvar ut skruvarna.
Mvh
/RID
av hanjan
Efter att ha funderat så tror jag på att det kan komma in tjuvluft någonstans. Jag har släppt ner gasspjällen så långt det går, kopplat isär förgasarna så att gasreglaget inte påverkar. Sen står det att man skall använda en vacummeter för att kolla att förgasarna står lika, men en sådan har jag inte. Borde väl kunna hitta ev läcka med en startspray?
av rid54
Att "synka" förgasarna går ut på att de ska öppna lika mycket (ta liḱa mycket insugsluft) när man har motorn igång. I princip ska spjällen vara helt synkade mekaniskt avseende öppningsvinkel för att man ska få bäst gång på motorn och då behöver man en mojäng som mäter luftflödet genom bägge insugskanalerna och sedan justerar man spjällen i förhållande till länkaget så att förgasarna går "lika" (tar lika mycket luft). Vid tomgång ska spjällen vara bra nära helt stängda och det läget ska justeras med stoppskruven. Startspray kan vara till hjälp för att hitta en läcka, ja.
/RID
Användarvisningsbild
av Hasse63
På länken nedan finna "ALLT"

Bl a
http://volvo1800pictures.com/document/v ... r_B16B.pdf

Har en manual där jag sparat det viktigaste för att ställa Bla HS6 och HIF6 men den passar också dina förgasare istort då man ska grundinställa...men den får du sen om du vill...
av hanjan
Har en verkstadshandbok, och har försökt följa den så långt jag kan. Har dock ingen mätare för att mäta luftgenomströmningen. Har kollat att vacumkolven sjunker ner lika fort på båda förgasarna, vilket borde innebära att munstyckena är rätt centrerade. Tomgångsskruvarna är urskruvade så mycket det går. Jag har också tittat tagit av luftfiltren och lyft på vacumkolven för att se så att gasspjällen stänger ordentligt, även lossat mellanaxeln för att inte gaspedalen skall påverka. Jag har sprayat med startgas runt tänkbara tjuvluftsställen utan att hitta något anmärkningsvärt. I övrigt så går motorn helt OK, svarar snabbt på gasen och bra ork. Dom här förgasarna är ju en ganska enkel historia, men jag blir inte klok på vad som gör att jag inte kan få ner tomgången.
av LarsBd
Det kan vara så att någon (annan förmodligen) micklat med förgasarna och då misslyckats med spjällskivemontaget. Ta löst förgasarna och kontrollera att spjällen sluter tätt runt om i hela förgasarna, är spjällen ocentrerade lossar man på spjällskruvarna och stänger dom ordentligt. Det kan behövas lite trixande innan spjällen intagit rätt läge så att skruvarna kan dras fast igen. Se till att inte tomgångsskruvarna stör under operationen.
av hanjan
Förgasarna är nu kollade, men dom stänger allt som dom skall. Frågan är hur stor inverkan justeringen av munstyckena har?
av LarsBd
För att motorn ska gå överhuvudtaget måste den få luft (normalt sett genom spjällen) är då spjällen helt stängda och motorn ändå går måste luften komma en annan väg. Får motorn inte luft spelar munstyckets justering ingen roll alls då den inte kan gå utan luft. Kolla spjällen igen inte endast med ögonen utan försök att blåsa igenom det stängda spjället. Förgasarna kan vara felaktigt renoverade så att de tar tjuvluft förbi spjällen via spjällaxelbussningarna .

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]