Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

v70anders skrev:Min bils förbrukning är extremt beroende av om man kör mer än 120 km/h. Dessutom upplever jag att förbrukningen gått ner dramatiskt (ca 1 dl/mil) efter det första året då ca 4000 mil avverkats. Nuvarande snitt under vintern 0,54 med en del kortkörning. Första tiden kom jag som lägst ner i 0,66 vid liknande körning.
Instämmer i detta. Farthållaren på 122-123 ger ganska exakt 0,6 i förbrukning på mätaren. Kan man släppa ned till 100 sjunker det till 0,5. Men ska man ligga och gasa uppåt 130-140 då drar det uppåt 0,8 per mil eller mer. Så funkar D4 manuell i alla fall, kanske är annat med andra modeller?
Samma sträcka åt andra hållet 1 vecka senare.
-4 pers i bilen
-full packning
-jättelik takbox
-65 mil
-5,5 l/100km på mätaren
-100 kmh snitt

Högre snittfart och lägre förbrukning alltså. Kan det varit medvind?
Nej men helt fri väg, gjorde nog att man kunde rulla på utan acc/broms.
Snittfarten i sig säger ju inte så mycket.. Kan man som du nu ha fri väg o då ligga ganska nära 100km/h hela tiden drar det ju betydligt mindre även om du på samma sträcka kan ha haft snittfart på 80km/h men då istället legat och köat i 1/4 av sträckan och sen blåst på i 130 resten.

Eftersom det är sportlov gissar jag på att du ev varit uppe i fjällen, och då har vi ju faktiskt en rätt stor höjdskillnad att ta hänsyn till också, speciellt om du bor vid en havs-stad. Att åka till fjällen betyder ju att du behöver "klättra" flera hundra meter med bil och packning...
MrMupp skrev:
v70anders skrev:Min bils förbrukning är extremt beroende av om man kör mer än 120 km/h. Dessutom upplever jag att förbrukningen gått ner dramatiskt (ca 1 dl/mil) efter det första året då ca 4000 mil avverkats. Nuvarande snitt under vintern 0,54 med en del kortkörning. Första tiden kom jag som lägst ner i 0,66 vid liknande körning.
Instämmer i detta. Farthållaren på 122-123 ger ganska exakt 0,6 i förbrukning på mätaren. Kan man släppa ned till 100 sjunker det till 0,5. Men ska man ligga och gasa uppåt 130-140 då drar det uppåt 0,8 per mil eller mer. Så funkar D4 manuell i alla fall, kanske är annat med andra modeller?
Energibehovet med avseende på luftmotståndet stiger ju med kvadraten på fartökningen. Det totala energibehovet består dock även av rullmotstånd och lutningsmotstånd - dessa två är konstanta med avseende på farten.

Kort sammanfattning:
Ju fortare man kör desto mer närmar man sig det faktum att bränsleförbrukningen ökar kvadratiskt mot fartökningen.
Linjära med farten menar du väl? Rullmotståndet ökar lika mycket som farten ökar, ungefär. I 100 km/h är det dubbelt så stort som i 50 km/h, medan luftmotståndet ökar fyra gånger med den fartökningen.
Men han skriver ju att ju fortare man kör desto mer närmar man sig att det ökar kvadratiskt.
Alltså ju fortare du kör desto större del av den ökade förbrukningen beror ju p.g.a luftmotståndet. Så vid en viss hastighet är det ökade rullmotståndet så pass litet i förhållande till luftmotståndet så bränsleförbrukningen i det närmsta ökar kvadratiskt..
joel80 skrev:Eftersom det är sportlov gissar jag på att du ev varit uppe i fjällen, och då har vi ju faktiskt en rätt stor höjdskillnad att ta hänsyn till också, speciellt om du bor vid en havs-stad. Att åka till fjällen betyder ju att du behöver "klättra" flera hundra meter med bil och packning...
Jag tyckte först att detta verkade orimligt, så jag var tvungen att räkna lite. Om bilen väger 2000kg, verkningsgraden är 30% och höjdskillnaden 500m blir den totala extra energiåtgången för att köra upp för berget m*g*h= 2000*9,82*500J = 9,82 MJ
Med en verkningsgrad på 30% förbrukar vi bränsle motsvarande 9,82MJ/0,3=32,7MJ=9,1kWh

9kWh ligger ganska nära energiinnehållet i en liter diesel (rätta mig om jag har fel, tror jag har lärt mig det tidiagre i denna tråd, orkar inte läsa igenom allt nu). Det bör alltså skilja två liter i total förbrukning om man åker från en kuststad till en fjällby på 500möh, respektive åker i andra riktningen om övriga förutsättningar är identiska.
Min bästa resa hittills idag enligt färddatorn.. :) Inte så lång dock.. Från Sollentuna in till Kungsholmen.
Så här vill jag att det ska se ut! :)
Bild
joel80 skrev:Min bästa resa hittills idag enligt färddatorn.. :) Inte så lång dock.. Från Sollentuna in till Kungsholmen.
Så här vill jag att det ska se ut! :)
Bild
Fantastiskt fin siffra. Var bilen varm när du startade i Sollentuna?
Ja den var jummen i allafall.. hade hunnit köra värmaren typ 10 minuter.

Trafiken flöt på fint hela vägen, bara i Eugeniatunneln det tog stopp och blev lite nerväxling på 2:an och ett par hundra meters krypande..

Fisskörde inte heller.. Låg i ca 100km/h (GPS-fart) på 90-sträckan och sen blev det 70-80 på 70-sträckan.. fram till Eugenia då alltså..
Däremot höll jag längre avstånd än "stockholmaren" så jag kunde rulla längre innan jag bromsade när hastigheten minskade.. det gör rätt mycket, så länge inte nån Audi slänger sin in i luckan framför en och tvärnitar. :D

Ser att du väntar på en D4:a... har du fått nån leveransvecka? :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.