Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebla
Hej har problem med Volvon, bytte packboxarna bakom kamaxeldreven och den på vevaxel och har nu problem med kamaxel adaptionen. Var inte så längesedan jag köpte bilen så är oklart om problemet fanns tidigare.

När jag startar bilen efter kamremsbyte (har gjort om det flera gånger) så startar kamaxel adaptionen på alla 4 flanker på 0 grader men direkt jag börjar köra så hoppar den ner till -17 grader.

Har låst kamaxlarna bak (måste vrida baksidan på kamaxeln på avgassidan lite medurs sett bakifrån för att få in låsverktyget) tolken för vevaxeln bakom pluggen in i motorn sitter på plats och backade veven moturs till den låste mot tolken.

Båda kamaxeldreven har markeringen i TDC och jag förspände VVTn max medurs innan jag hängde dit remmen. Efter att jag dragit åt sträckaren för kamremen spände jag VVTn medurs med små bultarna lösa och drog sedan åt dem.

Har även bytt VVT drev i tron om att den kunde vara boven, köpte ett likadant drev på skroten och skickade iväg det på rep.

Någon som vet vad jag gör fel eller vad som är fel?

Motorn är B5244T3 med VVT på avgassidan.

Smorde du upp glidpinnarna ordentligt? Satte du […]

Kamaxel adaption

Hej har problem med Volvon, bytte packboxarna bako[…]

Har du kollat sprängskisserna på volvop[…]

Den där ramen/hållaren som sitter innan[…]