Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Patrik87
Vet inte vad jag ska göra. Det kommer bara kall luft i kupen. Värmen har funkat hur bra som helst innan, men någon enstaka gång slutat men kommit snabbt tillbaka igen. Har testat att byta termostaten, men samma proplem.Vet inte om motorn blir överhettad för tempgivarmätaren i instrumetpanelen fungerar ej.

Tacksam för tips.
Känn med handen på motorn och kylaren om den är rimligt varm. Vill du vara "helsäker" så finns det IR-termometerar på bilprylvaruhusen. Det fungerar ungefär som en "ficklampa". Du "lyser" på det du vill mäta och får temperaturen direkt på en display. Du kan även kolla om det finns någon värme i slangarna. Antagligen har kranen/ventilen fastnat i stängt läge, eller så har elementet slammat igen. (Du har väl satt termostaten åt rätt håll?)
Rådlös skrev:Känn med handen på motorn och kylaren om den är rimligt varm. Vill du vara "helsäker" så finns det IR-termometerar på bilprylvaruhusen. Det fungerar ungefär som en "ficklampa". Du "lyser" på det du vill mäta och får temperaturen direkt på en display. Du kan även kolla om det finns någon värme i slangarna. Antagligen har kranen/ventilen fastnat i stängt läge, eller så har elementet slammat igen. (Du har väl satt termostaten åt rätt håll?)
Termostaten har jag monterar rätt, men vart sitter värme kranen och kan jag öppna den manuelt?
av sicnarf
Tror du har skit i elementet. Det finns 2 slangar som går in i värmepaketet från motorrummet. Det ser du på torpedväggen i motorrummet. Känn efter vilken slang är varmt från motorn.Tror det är den nedre från motorns varmvatten. Nu ska du lossa båda och klämma dem så inte kylvätska rinner ut.. Ta en vattenslang och spola igenom varmvattenröret (den nedre) i värmepaketet så vatten kommer ut från det andra röret. Du kan ta nåt rengörningsmedel i den om du vill. När vattnet som rinner ut är rent kan du återkoppla och starta motorn. Se om det hjälpt,vilket det säkert gjort.. Håll koll på kylvätskan i behållaren ifall det fattas. Byt din tempgivare för instrumentet också.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]