...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
umekille skrev:
HiTek skrev:Dagens från mig: Dessa jävla mittenfilsriddare på 3-filiga vägar och folk som vägrar ligga till höger även på 2-filiga vägar - är ju det första man lär sig när man öppnar teoriboken mer eller mindre...
Det beror ju på om vägen är två-trefilig eller 1-filig med omkörningsfil.
Va?
Om det är tre filer (i samma riktning menar HiTek) så är både mitt och vänster körfält omkörningsfiler. är det tomt i högra körfältet ska man ligga där. Det är faktiskt så att i det vänstra körfältet får inte lastbilar, långtradare eller bilar med släp ens köra. Det är alltså förbjudet.. De får bara använda det mittersta körfältet för omkörning, vilket blir jävligt svårt när nån ligger och fiskör i 85km/h på 110-väg där utan att flytta sig.
Det beror ju som sagt på vilken hastighetsbegränsning som gäller.
Är det upp till 70 får man ligga i vilken fil man vill och även köra om i vilken fil man vill.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror att många bilister inte litar på sina hastighetsmätare. Rv 55 mellan Strängnäs och Hjustabron hade förut 90 km/h, då kom man nästan alltid ikapp någon som körde 85-87 km/h. Nu har man sänkt till 80, då kör "lusen" i 75-77 km/h i stället. Vägen har ju inte blivit sämre.
av umekille
Hastighetsbestämmelsen är en rekomenderad högsta hastighet som inte skall
överskridas. Det är inte olagligt köra saktare än skylten visar.Man skall anpassa
hastigheten efter rådande yttre omständigheter,därav inte sagt att för att det står
90 skall man helst ligga på 110.Jag som gammal bilförare har märkt att på senaste tiden
är det mycket mer stress i trafiken än förr. Dygnet har ju bara 24timmar och kan inte förlängas
för att man tokkör med bilen för att spara sekunder.
Användarvisningsbild
av joel80
Variosboy skrev:Det beror ju som sagt på vilken hastighetsbegränsning som gäller.
Är det upp till 70 får man ligga i vilken fil man vill och även köra om i vilken fil man vill.
Ja men precis! Det borde jag så klart lagt till.. PÅ motorväg eller i farter över 90km/h är det dock inte tillåtet att ligga i vänsterfil på trefiliga vägar för bilar med släp eller lastbilar. Och om jag kommer ihåg reglerna rätt så finns det ett undantag då också om det är kösituation och hastigheten understiger 70km/h.
Användarvisningsbild
av SvenB
umekille skrev:Hastighetsbestämmelsen är en rekomenderad högsta hastighet som inte skall
överskridas. Det är inte olagligt köra saktare än skylten visar.Man skall anpassa
hastigheten efter rådande yttre omständigheter,..
Jo men det där vet väl alla. Men i mitt exempel så är vägens beskaffenhet den samma och alla andra omständigheter likaså. Om man "vågade" köra 85-87 förut, varför vågar man bara köra 75-77 nu?
av HiTek
Variosboy skrev:Det beror ju som sagt på vilken hastighetsbegränsning som gäller.
Ja visst är det så och det är fullt lagligt, dock förstår jag inte varför folk i b.la Göteborg och Stockholm kan ligga i mitten i alla fall bara för att den sedan går någon annanstans 10 mil senare eller så byter dem längre fram till högerfilen för att svänga av istället för att ligga där med en gång.

Sånt retar jag mig på för jag tycker man kan ligga till höger så mycket det bara går... sabbar rytmen rätt gött när alla bara kan ligga kvar i vilken fil som helst helst plötsligt istället för att underlätta med att ligga i högerfil.

Nu syftar jag på motorvägarna/lederna runt om städerna.
av Dnordin
Saker jag stör mig på,

De som inte bländar av i tid utan alltid ska blända en med sina förbenade extra-ljus/helljus!

De som inte tar hänsyn när det exempelvis är snorhalt eller dåligt före å ska ligga bakom å stressa!

Folk som ligger bakom 2cm från röven för att köra om när det blir dubbelfiligt och sedan sänka hastigheten än lägre än vad jag låg i!

De som köpt ekonomimodellen å inte blinkar när de ska svänga!

Finns endel som irriterar mig i trafiken!
Stör mig på alla "defemmor"(D5or) som tror dom är snabbast på vägarna! Framförallt dom åker runt i XC60 tror att man ska flytta sig automatiskt...
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 552

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]