Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleK01
Tack för alla svar och åsikter, grymt forum det här!

Kommer nog att släppa denna affär och söka vidare, dock är jag fortfarande sugen på D2 :)
Testade en automat idag och den gick fint, trött å så när man gasade hårt men inget jag märkte vid lugn stadskörning så det är nog ingen fara för mig. Blir dock lite nervös när man läser här på forumet om alla problem vissa haft med sina, och jag brukar kallas Murphys Lag då allt brukar gå åt helvete för mig. Är det lika mycket bekymmer med MY 12 och uppåt?

D3:a körde jag en hel del förra sommaren och den trivdes jag med, men som sagt så tror jag en D2:a fungerar lika bra för mig. Speciellt om jag kan få en billigare bil...

Utrustningsmässigt vill jag minst ha momentum och gärna MY 12 lr uppåt pga faceliften invändigt.
Visst, en ny bil vore ju fint men någonstans måste jag ju sätta gränsen vad bilen får kosta.
Jag slåss med en hel del inre demoner just nu :cry:

Tack igen!
Användarvisningsbild
av ah17
PelleK01 skrev:Tack för alla svar och åsikter, grymt forum det här!

Kommer nog att släppa denna affär och söka vidare, dock är jag fortfarande sugen på D2 :)
Testade en automat idag och den gick fint, trött å så när man gasade hårt men inget jag märkte vid lugn stadskörning så det är nog ingen fara för mig. Blir dock lite nervös när man läser här på forumet om alla problem vissa haft med sina, och jag brukar kallas Murphys Lag då allt brukar gå åt helvete för mig. Är det lika mycket bekymmer med MY 12 och uppåt?
Känner igen det där. Tyvärr kvittar det vilken bil du gör research på. Du kommer alltid att kunna ta del av historier om folk som haft problem med sina bilar. Om vi istället vänder på det:

V70II har hängt med sedan 2008 och de värsta barnsjukdomarna har vid det här laget både visat sig och rättats till.
D2-motorn har mekaniskt sett funnits med sedan 2010 eller tom tidigare och är en motor som gjorts i väldigt stora volymer.

Det är således ett ganska beprövat koncept du är ute efter men ändå hyffsat fräscha grejor. Det är svårt att få både och här i världen.
av dst02
ah17 skrev:
PelleK01 skrev:Tack för alla svar och åsikter, grymt forum det här!

Känner igen det där. Tyvärr kvittar det vilken bil du gör research på. Du kommer alltid att kunna ta del av historier om folk som haft problem med sina bilar. Om vi istället vänder på det:

V70II har hängt med sedan 2008 och de värsta barnsjukdomarna har vid det här laget både visat sig och rättats till.
D2-motorn har mekaniskt sett funnits med sedan 2010 eller tom tidigare och är en motor som gjorts i väldigt stora volymer.

Det är således ett ganska beprövat koncept du är ute efter men ändå hyffsat fräscha grejor. Det är svårt att få både och här i världen.
D2 motorn har gått inom PSA i flera år innan de. Kom till volvo där den omarbetats. Vet inte hur dom allra senaste är men de sägs att volvo fått den lilla PSA motorn att gå sämst bland alla som haft med motorn att göra. Vet inte hur sant det är men den jag hade var de flera problem med.
av mattish
Och som vanligt är det inte sen den döptes om till D2 som problemen finns utan när det var en DRIVe 109hk!
Den nya 115hk är bättre än den gamla!

EDIT: Gamla = 109hk!
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Lurigast av allt: Det finns även 115 hk som heter DRIVe på bakluckan och inte D2 (hade en sån som hyrbil från Hertz).
Det där med tjuvstopp är ju typiskt 109 hk, inte 115 hk...
PH
av perhall
dissonans skrev:Xenon tycker jag inte är ett måste på V70 II (då de i mina ögon ändå inte är så värst bra), PDC går att eftermontera både på Volvo och på andra ställen.
Xenon halv är väl inte superbra men rätt bra, halogenljuset bra för att vara halogen. Men det är en enorm skillnad när man kör tre timmar motorväg som jag har gjort ikväll!
Eftermontera Pdc låter jobbigt krångligt och dyrt men visst går det!
av dst02
mattish skrev:Och som vanligt är det inte sen den döptes om till D2 som problemen finns utan när det var en DRIVe 109hk!

Är det inte samma motor men med annan programvara och nytt namn som skiljer?
av dissonans
perhall skrev:
dissonans skrev:Xenon tycker jag inte är ett måste på V70 II (då de i mina ögon ändå inte är så värst bra), PDC går att eftermontera både på Volvo och på andra ställen.
Xenon halv är väl inte superbra men rätt bra, halogenljuset bra för att vara halogen. Men det är en enorm skillnad när man kör tre timmar motorväg som jag har gjort ikväll!
Eftermontera Pdc låter jobbigt krångligt och dyrt men visst går det!
Jag upplever inte halvljuset på min S60 '04 med top of the line halogenglödlampor som direkt sämre än min V70 T6 med Xenon.

Mja, inte så farligt krångligt. En bekant till mig som köpte ny V60 Nordic fick det gjort på Bilia för runt 5000, och jag fick prisuppgift (från tredje part) på runt 4000 på en E280 från 2007.
av mattish
dst02 skrev:
mattish skrev:Och som vanligt är det inte sen den döptes om till D2 som problemen finns utan när det var en DRIVe 109hk!

Är det inte samma motor men med annan programvara och nytt namn som skiljer?
Det är rätt mkt annat också som skiljer iom ändring av partikelfilter m.m...

Vi har en V60 modellår 2020. Om jag skaffar […]

V90 läggs ner.

Dessa siffror går väl att få d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?