Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
gooose skrev:
Jackson75 skrev:Ursäkta lite off topic, men jag tycker det är för jävligt om någon säljer en bil där AWD'n är kass, och man som köpare har svårt att kolla om den funkar eller ej. Tycker mig ha läst detta lite varstans på forumet, där man för börja reparera direkt efter köpet... :evil:

Det är väl så att många AWD ägare inte vet att det fungerar och sen säljer dom ovetande om felet och nya ägaren vill testa och upptäcker då att det är trasigt
Det är ju en poppis bil att ha på garageuppfarten eller i stan där man behöver bilens extra höjd för att bekvämt kliva in i bilen ;-//

Hade en kund som haft sin XC60 i 3 år och kört 5500 mil när hon var inne för service så berömde hon bilen för sin låga förbrukning strax under 0,7 detta med awd och sin storlek tyckte hon var bra När jag berättade att hon hade en FWD mao xc60 Drive framhjulsdriven blev hon paff
Hon kom förbi någon vecka efter jag talat om detta för henne och då vart hennes man med han ville jag skulle förklara hur detta var möjligt han trodde alla XC var AWD för hans XC70 var ju AWD eller kan den oxo bara vara FWD
Det visade sig att han hade AWD o hon FWD så många vet nog inte att det är trasigt eller vad dom har

//Gooose
Intressant story, som också säger en hel del hur lite koll folk har egentligen. :)
Användarvisningsbild
av mhunter
Bohhaa skrev:har nu varit ut och känt på kardan och den sitter som berget, går att vrida den yterst lite fram och tillbaka typ 0,1mm vilket borde vara det lilla glappet mellan splinesen. dock hittar jag endast en säkring. hade nr 17 bak i skuffen låste i inst boken men kunde bara hitta den hette nån ting med diesel blabla och bakre nånting (awd) vilka är dom andra 2.

SAMT FINNS DET NÅN I ÖREBRO TRAKTEN MED VICE SOM KAN LÄSA FELKODER SÅ SLIPPER MAN ÅKA TILL VOLVO :) OCH BETALA EN MASSA TILL DOM :)
Då pekar allt på nåt med haldex, trycksensorn, pumpen el styrenheten. Detta kollar man via felkoderna
av Bohhaa
DEM-000BOljetryck, DEM felaktigt värde
Han på volvo var 99% på att det var tryckgivaren som var paj så blir att fixa det när dom byter rattvinkelgivaren :( inge lyx denna månad inte
av basberoende
Bohhaa skrev:DEM-000BOljetryck, DEM felaktigt värde
Han på volvo var 99% på att det var tryckgivaren som var paj så blir att fixa det när dom byter rattvinkelgivaren :( inge lyx denna månad inte

Tryckgivaren kostar väl inte många kronor att byta?
av llesrof
Enbart trycksensorn brukar ge enbar DEM0007. Har du otur är det oljepumpen.
av llesrof
När min trycksensor hade pajat så hade jag drivning på bakhjulen när jag startade bilen. Med DSTC inkopplat drev den inte alls bak och kopplade jag ur och gasade som en idiot så började bakhjulen att driva med en smäll. Jag hade enbart DEM0007 då.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]