Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 58
Har en V70 classic med 10600 mil som envisas med att imma igen så fort det blir lite fuktigt ute.Detta problem finns endast under höst och vinter, på sommaren funkar ecc-n perfekt.Bilen är nyservad och kupefilter är nyligen bytt så min undran är om det finns nåt bra tips att undvika detta.Har allt på Auto, 21 grader och dom mittersta utsläppen stängda för att få luften på vindruta och sidorutor.
Användarvisningsbild
av CarMan
se till att bilen & dom som är i bilen är så torra som möjligt. du kanske har vatten liggande under golvmattorna?
om det immar på så känner inte bilen deta, utan du får själv slå på defrosterläget.

det kan också vara bra att göra ett prestandard prov på AC:n om den inte levererar fult, så kan den låga kylmedimu nivån göra att AC:n inte funkar alls på vår/höst o då torkar den ju inte luften
Användarvisningsbild
av 58
Jag tycker att ac-n kyler kanonbra på sommaren så det känns som att den verkar ok.Jag har heller inte noterat nån fukt under mattorna.Jag bytte kupefläkten förra sommaren och jag upplevde då att det blev mycket bättre.Jag börjar misstänka att nån spjällmotor kärvar då jag hade en V40 med samma bekymmer som helt försvann då volvo bytte en motor under instrumentbrädan.
av Snowroller
Autoläget är precis vad det låter som, ett läge som försöker automatiskt ställa in allt för att det ska förhoppningsvis vara optimalt inställt. Förhoppningsvis alltså, det innebär i fallet med imma på rutorna att systemet inte ser att det verkligen är imma på rutorna, då måste du använda manuellt defrosterläge(vredet rakt upp) för att snabbt få bort imman. Detta står även i instruktionsboken(S70/V70 97-00) på sidan 1:27 under "Så här försvinner imma snabbast:".

Så svaret är, det är nog inget fel på någonting i bilen. Du ska bara låta bli autoläget på ECC:n ibland. :-)
Användarvisningsbild
av ankman
Har en vän som jobbar på en uthyrningsfirma och han satt i en avfuktare i sin 2år gammal bil utan kända fel på dreneringen ... Han lät den stå på över helgen inomhus och han fick ur 18liter vatten ur sin bil och den immade igen ibland..
Jag har en "torrboll" i min bil när jag kör kupévärmaren och jag får ur ganska bra med fukt från min bil och har inga större problem av imma mer än när man sätter sig i bilen med blöta kläder och kör värmen...
Mitt tips är att skaffa en "torrboll" och ha i bilen som tar bort fukt.. Ett annat bra tips är att när det är stekande sol ute och man har bilen parkerad så lämnar man rutan öppen lite så varm fuktig luft själv drar ut ur bilen..

Har aldrig haft en bil med ECC/ACC för än nu så hur det förhåller sig med imma och dom vet jag inte så mycket om än..
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]