Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Kan någon förstå eller ge en ledtråd till vad som hänt. Batteriet töms vid körning - generatorlampan tänds ej. Vid tomgångskörning har jag på batteripolerna mätt att batteriet får laddning - men när jag kör töms batteriet. Tacksam för tips.
av rid54
Lampan dålig? Tänds den OK vid start?
Generatorn kan vara "dålig", så att den precis orkar mata fältlindningen (då slocknar laddningslampan), men inte orkar fylla på batteriet. Kan vara dioder eller regulatorn. Kan testas genom strömmätning i generatorns ledning till batteriet (OBS upp till maxström för generatorn, 55 - 100 A).

Kolla spänningen över batteriet när motorn varvas upp lite (2-3000 RPM).
Mvh
/RID
av rid54
Om man vill mäta generatorströmmen så måste man gå in i ledningen mellan generator och batteri (tjock ledare, går normalt till batteriet). Däri går all ström som generatorn levererar. Man få helt enkelt lossa den från den lättast åtkomliga änden och koppla in ett ströminstrument mellan ledaren och där den satt monterad, minst risk för fel är ju att lossa den från generatorn och haka in instrumentet där. Den maximala strömmen som kan gå där är ju generatorns maxström, som nåmnts, så det bör vara ett stöddigt instrument och det måste ju kopplas in när allt (inkl motorn...) är avstängt och får inte kopplas loss förrän allt är avstängt igen (en växelströmsgenerator ska inte tillåtas jobba i "tomgång", dvs utan att vara belastad).
Mvh
av *pettson*
Låter lite märkligt att mäta laddningskapaciteten så med en generator som har elektronisk reglering. Den känner hela tiden av laddmotståndet och ett ingrepp i kretsen lär störa hur mycket ström den vill leverera.
Normalt sett gör man den typen av mätning när man har ett mekaniskt laddningsrelä. När man har elektroniskt så schuntar man egentligen ut mätvärdet för att på så sätt inte störa kretsen.
Alternativet är en bra tångamperemeter. För att se maxladdning lär man behöva belasta batteriet rejält med t.ex en belastningsprovare samtidigt som man läser av generatorns värden (spänning och ström). Notera att man får bara göra det kort tid. Det är inte bra varesej för batteriet eller generatorn att få den här typen av konstlad belastning.
För att se normalladdning slår man på dom storförbrukare man kan komma på, man får kika på vad dom har för säkringstal och plussa ihop dessa. Kom ihåg att dom lär vara avsäkrade på mera än vad som förbrukas så visst fel kommer det bli. Å andra sidan felvisar en tångamperemeter också en del.
Men det ger ändå en fingervisning om vad som genereras resp bör genereras.
av rid54
Om man hittar en tångamperemätare är det ju enklast, själva idén är att se om det faktiskt levereras nån ström från generatorn, oavsett mätmetod. Eller så kan man ju byta generator på måfå, alt bara regulatorn, nånstans där är det nog ett fel. Med de gamla kilremmarna kunde man ju ibland få tyst slirning, som gav ungefär detta symptom, men moderna motorer har väl en remspännare.
Mvh
/RID
pettson1 skrev:Vid tomgångskörning har jag på batteripolerna mätt att batteriet får laddning - men när jag kör töms batteriet.
Om spänningen över själva batteripolerna är tillräckligt stor KAN batteriet inte laddas ur om det i sig är felfritt. Så frågan är då vad som händer när du kör.

ETT fel som kan yttra sig precis så är om det är spänningsfall pga dålig kontakt någonstans mellan generator och batteri. När bilen varit igång en liten stund har det dåliga stället blivit uppvärmt av den stora strömmen som går där, resistansen ökar av värmen (eller ett glapp blir större, etc) och så småningom blir spänningsfallet så stort fram till batteriet att det snarare laddas ur än upp. Laddningslampan tänds inte. Men det ser man om man mäter en gång till. Det kan också vara intressant att mäta på själva generatorn och jämföra.
rid54 skrev: Kan vara dioder eller regulatorn. Kan testas genom strömmätning i generatorns ledning till batteriet (OBS upp till maxström för generatorn, 55 - 100 A).
Nja... bara t.ex. lyset drar mer än vad laddströmmen till själva batteriet normalt är. Så om man t.ex. mäter upp att det går 25 A i ledningen från generatorn säger det egentligen inget om huruvida batteriet laddas eller laddas ur. Isåfall skulle man mäta strömmen som går igenom själva batteriet (vilket är svårt utan rätt instrument, men också ganska onödigt enligt ovan).
Nu har ju den här tråden ett par år på nacken, men hur gick det med laddningen?
Har fått exakt samma problem med min Volvo V70 - 2002'a.

Har aldrig varit med om något liknande. Laddningslampan förefaller att indikera korrekt men batteriet laddar ur under körning.
Problemet började igår, fram till dess helt OK, och fortsatte idag.
Batteriet bytt för något år sedan.
Med laddat batteri, mellan de båda haverierna, så känns allting bra.
Ingen indikation på att något skulle vara något problem. I alla fall inte vid kortare körningar.

Vi hade planerat att åka bil till Danmark om tre dagar så jag vore VÄLDIGT tacksam för om någon vet hur man kan komma till rätta med problemet.

Med vänliga hälsningar,
Anders M
Du är i fel forumdel med en V70n.
Men man kan inte lita 100% på laddlampan.
Det ska bli "rätt fel" för att den ska lysa.

Men mät spänningen på batteriet innan motorn startats, och sen när motorn går.
Det ska vara ca 14v när bilen går, åtminstone med lite varv.
Men billiga multimeter är lite "så där" i precisionen, så skillnaden före och efter startad motor är intressant.

Mät också på "skruven för starthjälp" under plastlocket märkt + under huven, om spänningen ev är betydligt högre där än bak på batteriet. (Det kan skilja lite, men inte mycket.)

Har du inte en lös kabel eller jordfläta någonstans, så är det sannolikt laddregulatorn/kolen i generatorn.

Du har en frihjulsremskiva på generatorn också, och griper inte den i, står generatorn stilla trots att motorn går.
Det brukar dock rassla och låta illa. Och föressten skulle laddlampan lysa också.

Laddregulatorn med kolhållare kan bytas relativt enkelt på en demonterad generator.
Dolda Vinkeln...

För skojs skull så köpte jag mig e[…]

Det har inte sålts så många &aum[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag kan i princip garantera dig att det inte ä[…]

Men om man nu ej har automatisk avbländande. […]