pettson1 skrev:Vid tomgångskörning har jag på batteripolerna mätt att batteriet får laddning - men när jag kör töms batteriet.
Om spänningen över själva batteripolerna är tillräckligt stor KAN batteriet inte laddas ur om det i sig är felfritt. Så frågan är då vad som händer när du kör.
ETT fel som kan yttra sig precis så är om det är spänningsfall pga dålig kontakt någonstans mellan generator och batteri. När bilen varit igång en liten stund har det dåliga stället blivit uppvärmt av den stora strömmen som går där, resistansen ökar av värmen (eller ett glapp blir större, etc) och så småningom blir spänningsfallet så stort fram till batteriet att det snarare laddas ur än upp. Laddningslampan tänds inte. Men det ser man om man mäter en gång till. Det kan också vara intressant att mäta på själva generatorn och jämföra.
rid54 skrev: Kan vara dioder eller regulatorn. Kan testas genom strömmätning i generatorns ledning till batteriet (OBS upp till maxström för generatorn, 55 - 100 A).
Nja... bara t.ex. lyset drar mer än vad laddströmmen till själva batteriet normalt är. Så om man t.ex. mäter upp att det går 25 A i ledningen från generatorn säger det egentligen inget om huruvida batteriet laddas eller laddas ur. Isåfall skulle man mäta strömmen som går igenom själva batteriet (vilket är svårt utan rätt instrument, men också ganska onödigt enligt ovan).