- mån 18 feb 2013, 14:30
#729923
Uppdatering om det vita liket 2013 02 18
Morgon:
Bil-fan ville inte starta men jag höll mig från att köra för länge på startmotorn och sura ner den. Mätte bara spjällkontakten (var i sin ordning) men lät skiten stå och tog tag i problemet på lunchen istället.
Lunch:
1. kontrollmätte återigen spjällägesgivaren - ok
2. bytte tändkablar, rotor, fördelare
3. testade att starta igen - ingen skillnad alls
4. skruvade ur stiften, dessa var inte farligt blöta (eftersom jag tagit det lugnt med startmotorn även denna gång) - torkade ändå såklart
5. dubbelkollade att alla tändkablar satt rätt och verkade sitta bra - det gjorde de
6. skruvade loss jordpunkterna på ventilkåpa, torpedvägg samt "huvudjorden" nära batteriet. Skrapade och pillade lite. - alla såg ut att vara i bra skick dock, ingen oxid eller konstigheter.
7. drog ändå två startkablar som xtra jord från minus på batteriet till olika ställen på maskinen bara för att vara säker
8. skruvade tillbaks tändstiften
9. vred om nyckeln - pang så startade den!
Tyvärr hade jag i villervallan glömt att kolla spänningen på batteriet i starten (då den inte ville) - idiot! När bilen sen väl gick så slog jag av och kollade just detta och resultatet var:
Viloläge: drygt 12 V (minns inte exakt men väl över i alla fall)
Start: 10,9 V
Gång: över 13 V
Alla mätningar direkt på batteriet.
Känsla:
Nu gjorde jag lite för många saker på en gång (men tiden var emot mig) för att med säkerhet kunna säga vad som fick den att starta idag. Alla dessa åtgärder har jag oxå tidigare gjort var för sig utan resultat men... Känslan jag får är att det kanske ändå är jordningen som spökar? Vid tidigare försök med xtra jordning så har jag endast använt en kabel och man kan ju inte vara 100% säker på att den verkligen hade tillräcklig kontakt. Nu satte jag en kabel från batteri till lyftöglan på motorn samt en kabel till ventilkåpans jordpunkter.
Grundar mitt antagande på att det enda som verkligen var skillnad från att den inte ville starta till att den nu gjorde det var just dessa extra jordningar samt att stiften var 100% torra men de var heller inte särskilt sura så jag tror inte att det var problemet. De kan dessutom inte heller ha varit sura vid morgonens första startförsök eftersom bilen stått still sedan igår eftermiddag (och gick bra tills jag stängde av).
Slutsatsen är att jag ska upprepa försöket med startkablar direkt, nästa gång den inte vill.
Frågor:
Är 10,9 Volt under acceptabelt när startmotorn går tror ni? Egentligen kanske jag skulle mäta på tändspolen på samma sätt, just under strarten? Detta har jag bara gjort stillastående tidigare.
//H
Morgon:
Bil-fan ville inte starta men jag höll mig från att köra för länge på startmotorn och sura ner den. Mätte bara spjällkontakten (var i sin ordning) men lät skiten stå och tog tag i problemet på lunchen istället.
Lunch:
1. kontrollmätte återigen spjällägesgivaren - ok
2. bytte tändkablar, rotor, fördelare
3. testade att starta igen - ingen skillnad alls
4. skruvade ur stiften, dessa var inte farligt blöta (eftersom jag tagit det lugnt med startmotorn även denna gång) - torkade ändå såklart
5. dubbelkollade att alla tändkablar satt rätt och verkade sitta bra - det gjorde de
6. skruvade loss jordpunkterna på ventilkåpa, torpedvägg samt "huvudjorden" nära batteriet. Skrapade och pillade lite. - alla såg ut att vara i bra skick dock, ingen oxid eller konstigheter.
7. drog ändå två startkablar som xtra jord från minus på batteriet till olika ställen på maskinen bara för att vara säker
8. skruvade tillbaks tändstiften
9. vred om nyckeln - pang så startade den!
Tyvärr hade jag i villervallan glömt att kolla spänningen på batteriet i starten (då den inte ville) - idiot! När bilen sen väl gick så slog jag av och kollade just detta och resultatet var:
Viloläge: drygt 12 V (minns inte exakt men väl över i alla fall)
Start: 10,9 V
Gång: över 13 V
Alla mätningar direkt på batteriet.
Känsla:
Nu gjorde jag lite för många saker på en gång (men tiden var emot mig) för att med säkerhet kunna säga vad som fick den att starta idag. Alla dessa åtgärder har jag oxå tidigare gjort var för sig utan resultat men... Känslan jag får är att det kanske ändå är jordningen som spökar? Vid tidigare försök med xtra jordning så har jag endast använt en kabel och man kan ju inte vara 100% säker på att den verkligen hade tillräcklig kontakt. Nu satte jag en kabel från batteri till lyftöglan på motorn samt en kabel till ventilkåpans jordpunkter.
Grundar mitt antagande på att det enda som verkligen var skillnad från att den inte ville starta till att den nu gjorde det var just dessa extra jordningar samt att stiften var 100% torra men de var heller inte särskilt sura så jag tror inte att det var problemet. De kan dessutom inte heller ha varit sura vid morgonens första startförsök eftersom bilen stått still sedan igår eftermiddag (och gick bra tills jag stängde av).
Slutsatsen är att jag ska upprepa försöket med startkablar direkt, nästa gång den inte vill.
Frågor:
Är 10,9 Volt under acceptabelt när startmotorn går tror ni? Egentligen kanske jag skulle mäta på tändspolen på samma sätt, just under strarten? Detta har jag bara gjort stillastående tidigare.
//H