Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
Uppdatering om det vita liket 2013 02 18

Morgon:
Bil-fan ville inte starta men jag höll mig från att köra för länge på startmotorn och sura ner den. Mätte bara spjällkontakten (var i sin ordning) men lät skiten stå och tog tag i problemet på lunchen istället.

Lunch:
1. kontrollmätte återigen spjällägesgivaren - ok
2. bytte tändkablar, rotor, fördelare
3. testade att starta igen - ingen skillnad alls
4. skruvade ur stiften, dessa var inte farligt blöta (eftersom jag tagit det lugnt med startmotorn även denna gång) - torkade ändå såklart
5. dubbelkollade att alla tändkablar satt rätt och verkade sitta bra - det gjorde de
6. skruvade loss jordpunkterna på ventilkåpa, torpedvägg samt "huvudjorden" nära batteriet. Skrapade och pillade lite. - alla såg ut att vara i bra skick dock, ingen oxid eller konstigheter.
7. drog ändå två startkablar som xtra jord från minus på batteriet till olika ställen på maskinen bara för att vara säker
8. skruvade tillbaks tändstiften
9. vred om nyckeln - pang så startade den!

Tyvärr hade jag i villervallan glömt att kolla spänningen på batteriet i starten (då den inte ville) - idiot! När bilen sen väl gick så slog jag av och kollade just detta och resultatet var:

Viloläge: drygt 12 V (minns inte exakt men väl över i alla fall)
Start: 10,9 V
Gång: över 13 V

Alla mätningar direkt på batteriet.

Känsla:
Nu gjorde jag lite för många saker på en gång (men tiden var emot mig) för att med säkerhet kunna säga vad som fick den att starta idag. Alla dessa åtgärder har jag oxå tidigare gjort var för sig utan resultat men... Känslan jag får är att det kanske ändå är jordningen som spökar? Vid tidigare försök med xtra jordning så har jag endast använt en kabel och man kan ju inte vara 100% säker på att den verkligen hade tillräcklig kontakt. Nu satte jag en kabel från batteri till lyftöglan på motorn samt en kabel till ventilkåpans jordpunkter.

Grundar mitt antagande på att det enda som verkligen var skillnad från att den inte ville starta till att den nu gjorde det var just dessa extra jordningar samt att stiften var 100% torra men de var heller inte särskilt sura så jag tror inte att det var problemet. De kan dessutom inte heller ha varit sura vid morgonens första startförsök eftersom bilen stått still sedan igår eftermiddag (och gick bra tills jag stängde av).

Slutsatsen är att jag ska upprepa försöket med startkablar direkt, nästa gång den inte vill.

Frågor:
Är 10,9 Volt under acceptabelt när startmotorn går tror ni? Egentligen kanske jag skulle mäta på tändspolen på samma sätt, just under strarten? Detta har jag bara gjort stillastående tidigare.

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Svar på din känsla : den kan vara riktigt , prova DIREKT med extra jord Varje gång du startar ett tag så ser du hur den beter sig oavsett temperaturen :)

Svar på fråga : det låter lite lågt , men den suger rätt mkt kraft, bra jord kan kanske åtgärda även det problemet ....

mvh

Robban
av Bricoleuren
Jag har bra koll på det uttaget. Använder bilen mestadels som dragbil till enduron och kör med släp varje helg, ibland på vardagarna oxå, minst en gång i veckan i alla fall. Ser alltid till att det är i bra kondition, kollar ljus på släpet, duschar lite 5-56 i kontakten då och då mm.

Tror det är ett långskott men visst, det finns ju en mikroskopisk chans till jordfel i det ändå, ska kolla extra noggrant nästa gång.

//H
av Volvofive
Bricoleuren skrev:Uppdatering om det vita liket 2013 02 18

Lunch:
1. kontrollmätte återigen spjällägesgivaren - ok
2. bytte tändkablar, rotor, fördelare
3. testade att starta igen - ingen skillnad alls
4. skruvade ur stiften, dessa var inte farligt blöta (eftersom jag tagit det lugnt med startmotorn även denna gång) - torkade ändå såklart
5. dubbelkollade att alla tändkablar satt rätt och verkade sitta bra - det gjorde de
6. skruvade loss jordpunkterna på ventilkåpa, torpedvägg samt "huvudjorden" nära batteriet. Skrapade och pillade lite. - alla såg ut att vara i bra skick dock, ingen oxid eller konstigheter.
7. drog ändå två startkablar som xtra jord från minus på batteriet till olika ställen på maskinen bara för att vara säker
8. skruvade tillbaks tändstiften
9. vred om nyckeln - pang så startade den!

//H
Så du har gjort alle disse punktene før? Akkurat likt? Kanskje det er jordingen.... Jording finnes fra batteri, jording fra innsprutningsledningsnett, jording til motor, startmotor. Løsne disse kabelen sjekk grundig at det er fritt for rust og skru riktig til. Et annet punkt du kan sjekke er om batteriet tappes - tjuvstrøm når den står stille altså. Så det var plussgrader i Stockholm i dag slik at vi kan utelukke at det er frost som er årsaken?
av Bricoleuren
Jo, jag har nog pillat på nästan allt som kan tänkas..

Jordpunkterna var faktiskt bland det absolut första jag gick igenom. Fick det tipset av en gammal taxi-åkare som sa att de flesta Taxi Stockholms Volvosar på 80 och 90-talet hade en extra jordkabel med anledning av att det ofta var jordfel på dem.

Eftersom min bil redan hade en extra kabel (två stycken från ventilkåpan till torpedväggen) och båda dessa kablar samt anslutningspunkter var / är i bra skick (detsamma gällde och gäller även jorden direkt från batteriet) och eftersom det inte heller blev nå´n skillnad med en xtra startkabel som jordhjälp då, så släppte jag ganska snart den tanken. Dessutom tänkte jag att om det var jordfel pga dålig ledning (rost / oxid) nå´nstans så borde problemet även uppstå vid fuktig väderlek, kanske t.o.m snarare än vid kall. Det är i alla fall min erfarenhet från både tidigare bilar, båtar, snöskotrar och motorsågar som passerat, att elfel oftast uppträder i fukt. Nå´n så´n koppling har jag aldrig kunnat göra. Helt enkelt, bilen har gått hur bra som helst vår, sommar, höst soliga dagar likväl som regninga.

Idag har vi dock mycket riktigt haft plusgrader i stan. På förmiddagen var det fortfarande lite på minus men inte så mycket att det borde ha spelat nå´n roll, statistiskt sett... Det var nog första gången som bilen strulade i så pass varmt väder i alla fall. Det var detta som fick mig att börja fundera på jordningen igen.

Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte minns riktigt om jag tidigare verkligen testade att både jorda med xtra kabel och innan startförsök oxå torka rent stiften (samtidigt). Kan ju tänkas att jag bara jordade och försökte starta men att det då inte funkade pga att den var sur... Sjukt svårt att komma ihåg alla försök och mek-tillfällen som varit under snart tre vintrar(!).

Just det, nej jag har inte mätt om det ligger nå´t och drar ström (men det går ju snabbt att kolla). Dock har jag dels kollat spänningen vid en massa tillfällen och den har alltid varit bra (även efter en veckas stillastående). Jag har bytt batteri två gånger (på två år, alltså inne på mitt tredje nu!), laddat upp batteri ett flertal gånger samt även fått starthjälp med kablar hur många gånger som helst. Spänningen har aldrig påverkat startvilligheten! Även med absolut fullt (nytt!) batteri har det varit problem, likväl som den hoppat igång även med endast 11 Volt mellan polerna.

Att jag bytt batteri så mycket beror såklart på att efter upprepade ur och uppladdningar så har de till slut gett upp men det enda som påverkats av detta är att antalet startförsök minskat (alltså, man har inte kunnat köra startmotorn lika länge) med tiden. Jag har dock som sagt aldrig hittat nå´n korrelation mellan spänning och startvilja. Tyvärr.

Hur som helst, jag har lindat upp en extra kabel under motorhuven nu och ska nu fortsättningsvis testa med att koppla in den före varje kallstartsförsök på morgonarna. Får väl hoppas att det hjälper...

Lovar höra av mig och berätta hur det går!

//H
av tuxedo
Har startmotorn klarat alla dessa startförsök med lång körtid på startmotorn ?

Jag funderar varje dag på vad det kan vara, detta att den inte startar under 0-strecket.
Tycker att du/vi gått igenom allt man kan tänka sej.
Måste beundra dej att du inte ger upp, men därför har detta också blivit en av de intressantaste trådarna i forumet tycker jag.
Hoppas verkligen att felet hittas till slut, det vore en höjdare.

Jag letar i min litteratur men har hitills inte hittat något som kan ge en förklaring till dina startproblem, men hittar jag något eller kommer på något mer som kan vara relevant så hör jag genast av mej.

tuxedo
av Bricoleuren
Hej! Efter en kall morgon med motoruttrymmet fullt av kablar kors och tvärs kan jag konstatera att start(o)viljan tyvärr inte har ett dugg med batteriets eller motorns jordning att göra.

//H
Användarvisningsbild
av Kloge
Mätte du spänningen? Provade du med en annan lmm?
Ett annat långskott: Min hastighetsmätare ville oftast inte fungera men när den gick så hade jag kört några mil och bilen var genomvarm.
Det var en kondensator som glappade och byttes ut.
Öppna styrenheten och inspektera komponenterna,lödningar,kontakter
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 22

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]