Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rs
Kan någon hjälpa mig reda ut problemet med följande felkoder på en
850-93 ?

A1-222 Solenoid 2,öppen krets.
A7-231 ! Finns inte vad jag kan se men likväl är det den kod jag får.
B1-414 Kup'e sensorns aspireringsfläkt på förarsida blockerad.
B2-122 Hastighet har ej varit över 35 km/h eller ingen hastighets signal.

Har nyss köpt bilen och den har fungerat bra under den månad jag ägt den,fram tills nu. Problemet med blinkande winterpil uppstod när jag fick i L-läget istället för D när jag körde iväg,har inte använt det läget förut vad jag vet. Lådan låste först på hög vxl. men efter ett tag fungerade den omväxlande normalt och låst på hög vxl. Efter att läst div. inlägg här,fick jag reda på att man kunde slå av/på tändningen 5ggr. Därefter fungerar lådan som den ska men pilen fortsätter blinka. Har försökt med att lyfta av +kabeln på batteriet men inget hjälper.
Någon som har nån id'e om vad som hänt och vad som kan göras?
av backlund
Fick nyss problem med den blinkande pilen. Parkerade i en backe med typ 35-40 graders lutning, men framvagnen i riktning upp. Drog handbromsen och lade växeln i P-läge.

Tre timmar senare kommer jag inte iväg. Testar att tända ett par gånger, backa, dra handbromsen igen, och till slut kom jag iväg men lampan är fortfarande igång oich vänster fram låter som om det är punkterat. Funderade på om det kunde ha något att göra med hjullagret, men är ändå mest inställd på att det är vajsing med växellådan.

Hur får man bort den förbannade pilen?
Användarvisningsbild
av thebarbarian
jag har råkat ut för samma sak tror att det har att göra med oljan... (ska byta min) och att det finns för lite olja för när min blir varm så försvinner pilen...
av JockeB
Blinkande pil = trasig växellägesgivare
Sitter på utgående växellägesarm på växellådan och den går att reparera.
Lådan hamnar i nödläge och går att återställa med att vrida på och av tändningen mer än 5ggr.
Ny givare går lös på över 1000 riksdaler, så att renovera är att föredra.
Har ingenting med oljan att göra, men det kan vara läge att titta till den iallafall.
Användarvisningsbild
av Sparkz
JockeB skrev:Blinkande pil = trasig växellägesgivare
Blinkande pil = Något är fel med lådan så att den går på nödprogrammet. Felkoden säger solenoid 2, inte växellägesgivaren. Kan vara så enkelt som dålig kontakt nånstans.

Kupétempsensorn då, de sitter i taket, under kurvhandtaget. Den lilla fläkten som drar in luft till givaren blir full med damm och stannar. Ta bort handtaget och vik ner innertaket så kommer du åt att ta loss och göra rent den.
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]