Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Landin
Blev inte bättre än att man blev med 245 också, skulle ju köpa motor till 945an... aja, skit samma

Köpte på mig en ganska välskött lågmilad ´88 som var så snororiginal det bara kunde bli, tråkigt i mina ögon och sakta men säkert förvandlas den till nått mindre tråkigt.

Lite kort om bilen iaf
B230F och M47, 1031 axel såklart då de är en 88, inget märkvärdigt alls mao, 22990 mil i skrivande stund.
Läckra färgkombon av Hörapparatsbiege med diarrébrun inredning... 70 talet typ 10 år för sent
Stod på original 14" plåt med 2st Hankook dubb från 2002 och två Fulda Kristall från 1998! Oharre så halkig den var
Ljudet bestod av original rattaxelbandare och välljudande originalhögtalare i dörrarna, detta inkl radiotantenn modell apkass...

När den hämtades såg den således ut såhär:
Bild

Under huven såg de väldigt rent och fint ut, dammigt men nästan helt torr, ventilkåpspackningen fuktar lite lite grann längst bak, har torkat av allt från damm efter att bilden togs
Bild

Bild
945an tappade fort sina Pentafälgar, hann även med att tattartona bakljusen

Bild
Vita framblinkers och sidoblinkers blev nästa steg mot mindre ful bil, även grillen rensades på emblem

Bild
4st extraljus med 55w xenon kom på plats också så man såg nått

Bild
Överbetalt och helt ovärt, 160 spänn för fyra små rörstumpar, men ja, alltid retar de nån, speciellt att dom är lila :P

Bild
Anledningen till att huven åkte upp i bakkant var bla för att "alltid retar de nån", men anledning två kommer jag till...

Bild
Bromspedalen for i golvet... huvudcylindern tyckte vätskan skulle vara på utsidan behållaren, så istället för att chansa och renovera gjorde jag de enkelt för mig och köpte en helt ny, ser ju fint ut iaf

Bild
Ny moccaratt köptes samtidigt som huvdistanserna, även en stereo kom på plats där uppe

Bild
Anledning två till huvdistanserna syns på taket, nu borde jag både se vägen och allt runt i kring, inkl ÖVER drivor när man åker på sladd, kommer vrida ut dom så dom har bra spridning. Den apdåliga radioantennen får nytt liv som "nått lämpligt att strippa fast kablarna i" :)

Där är jag nu, för er som undrar, Ja de är bytt generator i den ;) sitter en 80A i den, så ström finns till allt lyse.
Planen framöver är väll att få på lite solfilm från b stolpen och bakåt och att få den lite mer jordnära, drömmer om en aussielocker då jag tror volvo glömde sätta i en differential i bakaxeln, dom satte i en vinkelväxel istället, mer styrvinkel finns på "skulle vilja ha-listan" också
av Landin
Lucif3r skrev:Apful färgkombination :lol: Men skicket var det ju inga fel på dock :)
240 är rätt coola bilar 8)

Och bort med huvdistanserna! Dom retar mig :wink:
Cool är väll helt klart en tolkningsfråga, enligt mig och även en del andra så är detta sista bra Volvon, även om den här inte har någon form av diffbroms så håller jag den här ljusår bättre än 945an, som ren familjebil tex så har ju givetvis 945an bättre komfort och så, men nu är jag själv och vill ha nånting som driver bak så jag kan ha roligt på lämpliga ställen, och som rolig vinterbil så vinner 240in på alla punkter

Haha aldrig! 8) Kanske man skulle ha höjt upp huven mer? ;)
Användarvisningsbild
av Nexus
upphöjd huv kan ju vara bra om kupefläkten pajar då har du ju värme på rutan från motorn :wink:
av Landin
Bild
Så, har inte hunnit koppla nått förrän idag och se på rackarn, de funka :P

Bild
Så blev de då på taket :)

Bild
Ett försök att fota under färd med iphone, var en del dimma nu också när ja skulle testa :/
av Landin
Ptja, ett tag sen man skrev nått, iofs har väll egentligen inget hänt annat än att jag tätat om bakre bromsoken som helt plötsligt valde att börja spruta ur sig vätska... Bara veckan efter de började det leva rövare från bakaxeln, de räknade varv väldigt tydligt och vid en koll så upptäcktes rätt groteska hugg från mellanaxeln plus rätt fina lagerljud. Nu tog jag tag i saken och slet ut drivaxlarna

Isär med bromsarna, igen (tror jag vet hur skiten sitter ihop snart....)
Lätt bank på skivan mellan två pinnbultar så slapp de också, fick faktiskt slåt två gånger på den andra skivan, bort med handbromsbackarna, som förövrigt var fina, inget behov av byte där på ett bra tag. Skivorna är kanonfina invändigt också, finns absolut ingen kant alls där backarna gått, så skivorna är knappast sen 1988 :P
Drivaxlarna kom ut väldigt enkelt, ett lätt ryck så slapp dom. Även yttre lagerbana slapp väldigt lätt. Den är ju som en del av er vet, lös, och sitter kvar inne i bakaxelröret när drivaxeln slits ut, men i mitt fall så petade jag ut lagerbanorna med en mejsel bara.

Dåligt med bilder då man var allt annat än mysig, vart inte mycket kramande med lammkött inte...

Bild
Tomt, här sitter inre lagerbanan kvar, det blanka som skymtas längst ut i röret. Någon snäll tidigare ägare har även svetsat och målat bromssköldarna, tack för de.

Bild
Nya lagrena på plats, ena yttre lagerbanan syns, den andra ligger under handtaget på påsen, ny yttre tätning också, var inget fel på dom gamla egentligen men eftersom jag kapade gamla krympringarna och lagrena så strök tätningarna med på köpet :P

Nu står den på bockar utan promenadpinne och diffkåpa, diffdreven är rengjorda så gott de går, så imorgonbitti klockan 07.00 så vrids svetsmästaren igång på full effekt, två bananer med skal ska in, och ny olja. Sen ska väll bakaxeleländet hålla käft! 8)

Säg hallå till väldigt högt däckkonto framöver :P
av Landin
Eirike93 skrev:Aga-diff? :P :lol:
Helt korrekt, smådreven är på god väg att ge upp totalt, än är dom kvar, men axeln verkar ha gått torr nån gång, rätt mycket spån fanns de också, så svetsar den INNAN den rasar helt
av Landin
Lucif3r skrev:Aga-diff äter ju drivaxlar till frukost... Inte direkt skoj att åka med heller, än mindre att backa eller styra fullt med.
Den har blivit nergraderad till vinterbil så jag skiter i vilket om jag ska vara helt ärlig :P Men jo, du har helt rätt, dock så skonar jag härdningen i drivaxlarna med att ha dom lösa när den svetsas, svetsar man med dom kvar så håller dom inte många gathörn sommartid. Men den ska bara köras en stund nu i vår innan den ställs undan då ja ska åka ´62 fenmerca i sommar, sen i höst tar jag fram 245an igen. Så då spelar de mindre roll att det är bränt ihop axeln.
Motorbyte Volvo 240

Väldigt snygg lyft!

Dolda Vinkeln...

Det är som sagt var två radarer som sit[…]

230fk går snålt

Nej nej jag bara visade vad jag menade med fullga[…]

Har precis beställt en likadan av en lokal el[…]