Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av putte66
Gourmand, verkligheten är inte så enkel. För det första är de flesta Volvo modeller med D2 motorn inte miljöklassade efter årsskiftet 2012-2013 vilket inneburit en kraftig försäljningsminskning i Sverige för dessa modeller. För det andra finns det visst problem med D2 motorn. Min källor visar att vissa franska bilmärken har problem med detta. Vilket delvis medför att vissa franska biltillverkare går med kraftig förlust !

Gourmand skrev:
dst02 skrev:Mattish: min bil jag hade var de ganska mycket problem med, oavsett vad så blir inte motorn bättre eller starkare hur bra bilen i sig än var, vibrationer,slö å trött va den pga liten effekt å inget med kvaliten å göra. De var ändå hur motorn upplevdes som de frågades om å jag skrev hur jag upplevt den.

Som du ser så även dom som älskar sina volvobilsr gillar inte D2
De allra flesta som äger V70 D2 vare sig skriver eller läser inlägg på detta nätforum. Och det beror förmodligen på att de allra flesta inte känner till denna sida och ej heller är särskilt intresserade.
V70 D2 är en storsäljare och det beror naturligtvis på att det är en i grunden välkonstruerad bil med hög komfort, långsiktig hållbarhet och låga ägarkostnader, till detta skall adderas en bra motor med fullt tillräcklig effekt för vardagskörning. Det är vad denna modell handlar om och också en förklaring kring att den är en storsäljare. Jag har ju själv en hobbybil som ingen Volvo prestandamässigt kan mäta sig med. Trots det, så kan jag uppskatta en bil som V70 med D2-motorn, just för att den står för en bra bilbyggarfilosofi. Till skillnad då från de korkade modellerna V60 och allra värst nya V40.
D2 är tveklöst ett av de klokaste/vettiga motoralternativen till V70-modellen. Tyst, vridstark och snål ! Detta borde alltid premieras när man väljer bil - åtminstone när det gäller en standardbil som Volvo.
av perhall
ah17 skrev:Hämtade ut min D2:a idag och väl hemma efter kunde jag se följande efter ca 70km körning varav cirka 60km landsväg.

0,42l/mil medelförbrukning och 1930km kvar till tom tank.

Helt okej med tanke på vinterdäck och att allt det där med inkörning.
Kör du in den enligt Motomans metod? http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Det här bekräftar min bild av att många med D2 kör väldigt lugnt.

Jag hade faktiskt en D2 nyligen som hyrbil och lyckades komma över 1 l/mil på 53 mil körsträcka (1,03 eller 1,04).
PH
av dst02
perhall skrev:
ah17 skrev:Hämtade ut min D2:a idag och väl hemma efter kunde jag se följande efter ca 70km körning varav cirka 60km landsväg.

Kör du in den enligt Motomans metod? http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jag hade faktiskt en D2 nyligen som hyrbil och lyckades komma över 1 l/mil på 53 mil körsträcka (1,03 eller 1,04).
PH

Fullgas på ettan i 1 mil då eller? Min gick aldrig över 0,71 med tungt öastad gallervagn efter sig, aldrig över 0,69 på vintern i stan med värmaren heller.
av perhall
Nej, 180-190 på motorvägen en lång bit och sen forcerad stadskörning. Trodde inte heller den skulle gå mycket över 0,8 och jag fick känslan direkt av att D2 drar mer än gamla 5 vxl DRIVe med EURO4.
PH
Användarvisningsbild
av ah17
perhall skrev:

PH
Nej det gör jag inte. Om han har rätt så är det ju så att motorcyklar är extremt övermotoriserade så det går att köra en mc på väldigt låg utnyttjandegrad av motorn. 180hk på motorn medans det räcker med 10hk för att köra i motorvägsfart. En D2:a jobbar bra mycket längre in i arbetsområdet.
Andra intryck hittills
Nu är jag nästan överkänslig för vibrationer och kan konstatera att den än så länge inte trivs riktigt bra på 6:an på 70-80-90 vägar. På motorvägen går den därmemot silkeslent. En annan detalj som dock inte har med motorn att göra. Luckan till mittarmstödet måste man trycka in båda klackarna på för att spärren skall frilägga helt. Det går dock bra att öppna ändå men når inte riktigt upp till premiumkänslan så man undrar om det är något man får leva med för jag vill inte klaga på saker som inte kan åtgärdas - det kan lätt gå troll i sådant.

Hursom 25mil körda och medelförbrukning på 0,43 än så länge.
Senast redigerad av 1 ah17, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ah17
Roade mig med att gräva fram lite testsiffror och jämföra 1,6D/D2 mot lite klassiska Volvobilar. Här kommer siffrorna på omkörningsacceleration (högsta växeln):

D2 man 115hk/270Nm/1739kg: 80-120km/h - 16,1s (Auto motor sport nr18 2011)
1,6D man 113hk/244Nm/1771kg: 70-130km/h - 18,3s (Teknikens värld mars 2010)
V70 2,0F 145hk/190Nm 80-120km/h 19,1s (AMS november 2007) Tillagt 2013-02-20
V70 man 141hk/227Nm/1660kg: 70-110km/h - 16,45s (Teknikens värld okt 2005)
S80 man 170hk/230Nm/1500kg: 80-120km/h - 17,3s (Auto motor sport 1998)
850 man 144hk/226Nm/1450kg: 80-120km/h - 20s (begtest Auto motor sport jan 2000)

Motor och viktuppgifterna är uppmätta siffror om det fanns vid testet. Annars är det fabriksangivna siffror som listats.

Så man skulle kunna säga att D2:an avverkar 80-120km/h på 75% av tiden det tar för en 2,4liters bensinfemma att göra samma sak. Då skall man även beakta att högsta växeln på en D2:a i 70-80 är riktigt låga varvtal.

Att bilen sedan känns ganska trött är en sak men siffrorna säger ju något annat.
Senast redigerad av 1 ah17, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, turbodieslarna har ju förhållandevis hög effektutveckling vid lågt varvtal, medan en sugmotor för bensin är precis tvärtom. Den måste växlas för att man ska få någon fräs på den.
av Gourmand
putte66 skrev:Gourmand, verkligheten är inte så enkel. För det första är de flesta Volvo modeller med D2 motorn inte miljöklassade efter årsskiftet 2012-2013 vilket inneburit en kraftig försäljningsminskning i Sverige för dessa modeller. För det andra finns det visst problem med D2 motorn. Min källor visar att vissa franska bilmärken har problem med detta. Vilket delvis medför att vissa franska biltillverkare går med kraftig förlust !

Gourmand skrev:
dst02 skrev:Mattish: min bil jag hade var de ganska mycket problem med, oavsett vad så blir inte motorn bättre eller starkare hur bra bilen i sig än var, vibrationer,slö å trött va den pga liten effekt å inget med kvaliten å göra. De var ändå hur motorn upplevdes som de frågades om å jag skrev hur jag upplevt den.

Som du ser så även dom som älskar sina volvobilsr gillar inte D2
De allra flesta som äger V70 D2 vare sig skriver eller läser inlägg på detta nätforum. Och det beror förmodligen på att de allra flesta inte känner till denna sida och ej heller är särskilt intresserade.
V70 D2 är en storsäljare och det beror naturligtvis på att det är en i grunden välkonstruerad bil med hög komfort, långsiktig hållbarhet och låga ägarkostnader, till detta skall adderas en bra motor med fullt tillräcklig effekt för vardagskörning. Det är vad denna modell handlar om och också en förklaring kring att den är en storsäljare. Jag har ju själv en hobbybil som ingen Volvo prestandamässigt kan mäta sig med. Trots det, så kan jag uppskatta en bil som V70 med D2-motorn, just för att den står för en bra bilbyggarfilosofi. Till skillnad då från de korkade modellerna V60 och allra värst nya V40.
D2 är tveklöst ett av de klokaste/vettiga motoralternativen till V70-modellen. Tyst, vridstark och snål ! Detta borde alltid premieras när man väljer bil - åtminstone när det gäller en standardbil som Volvo.
Jag måste säga att dett inlägg var lite märkligt !
Vad är det som "inte är så enkelt" och vad har det med trådens ämne att göra - att V70 med D2-motorn inte längre är miljöklassad, eller att Citroen/Peugeot (PSA) har ekonomiska svårigheter ?
Att bilen inte längre är "miljöklassad" gäller ju i princip samtliga tidigare miljöklassade dieselbilar och säger ju absolut ingenting om V70 med D2-motorns egenskaper. Det är ju enbart ett politiskt beslut, vars bakgrund står att finna i att det blev för dyrt för staten att gå miste om skatteintäkter när mängden miljöklassade fordon ökade lavinartat.
PSA är världens största tillverkare av personvagnsdieslar och var också de som konstruerade partikelfiltret och de var också långt före t.ex. tyskarna med direktinsprutade dieslar (common rail). De ekonomiska problemen handlar främst om att de tjänar för lite pengar på sina produkter. Detta delar de med de flesta andra biltillverkare. Volvo som är en mkt liten biltillverkare i förhållande till Citroen/Peugeot skulle inte ha en chans att klara sig om de inte blivit räddade av "kineserna" och detta säger egentligen inte heller någonting om V70 D2:s förtjänster eller nackdelar på samma sätt som att ekonomiska problem säger något om PSA.
av Gourmand
ah17 skrev:Roade mig med att gräva fram lite testsiffror och jämföra 1,6D/D2 mot lite klassiska Volvobilar. Här kommer siffrorna på omkörningsacceleration (högsta växeln):

D2 man 115hk/270Nm/1739kg: 80-120km/h - 16,1s (Auto motor sport nr18 2011)
1,6D man 113hk/244Nm/1771kg: 70-130km/h - 18,3s (Teknikens värld mars 2010)
V70 man 141hk/227Nm/1660kg: 70-110km/h - 16,45s (Teknikens värld okt 2005)
S80 man 170hk/230Nm/1500kg: 80-120km/h - 17,3s (Auto motor sport 1998)
850 man 144hk/226Nm/1450kg: 80-120km/h - 20s (begtest Auto motor sport jan 2000)

Motor och viktuppgifterna är uppmätta siffror om det fanns vid testet. Annars är det fabriksangivna siffror som listats.

Så man skulle kunna säga att D2:an avverkar 80-120km/h på 75% av tiden det tar för en 2,4liters bensinfemma att göra samma sak. Då skall man även beakta att högsta växeln på en D2:a i 70-80 är riktigt låga varvtal.

Att bilen sedan känns ganska trött är en sak men siffrorna säger ju något annat.
Det här är en utmärkt beskrivning av vad det handlar om !
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]