putte66 skrev:Gourmand, verkligheten är inte så enkel. För det första är de flesta Volvo modeller med D2 motorn inte miljöklassade efter årsskiftet 2012-2013 vilket inneburit en kraftig försäljningsminskning i Sverige för dessa modeller. För det andra finns det visst problem med D2 motorn. Min källor visar att vissa franska bilmärken har problem med detta. Vilket delvis medför att vissa franska biltillverkare går med kraftig förlust !
Gourmand skrev:dst02 skrev:Mattish: min bil jag hade var de ganska mycket problem med, oavsett vad så blir inte motorn bättre eller starkare hur bra bilen i sig än var, vibrationer,slö å trött va den pga liten effekt å inget med kvaliten å göra. De var ändå hur motorn upplevdes som de frågades om å jag skrev hur jag upplevt den.
Som du ser så även dom som älskar sina volvobilsr gillar inte D2
De allra flesta som äger V70 D2 vare sig skriver eller läser inlägg på detta nätforum. Och det beror förmodligen på att de allra flesta inte känner till denna sida och ej heller är särskilt intresserade.
V70 D2 är en storsäljare och det beror naturligtvis på att det är en i grunden välkonstruerad bil med hög komfort, långsiktig hållbarhet och låga ägarkostnader, till detta skall adderas en bra motor med fullt tillräcklig effekt för vardagskörning. Det är vad denna modell handlar om och också en förklaring kring att den är en storsäljare. Jag har ju själv en hobbybil som ingen Volvo prestandamässigt kan mäta sig med. Trots det, så kan jag uppskatta en bil som V70 med D2-motorn, just för att den står för en bra bilbyggarfilosofi. Till skillnad då från de korkade modellerna V60 och allra värst nya V40.
D2 är tveklöst ett av de klokaste/vettiga motoralternativen till V70-modellen. Tyst, vridstark och snål ! Detta borde alltid premieras när man väljer bil - åtminstone när det gäller en standardbil som Volvo.
Jag måste säga att dett inlägg var lite märkligt !
Vad är det som "inte är så enkelt" och vad har det med trådens ämne att göra - att V70 med D2-motorn inte längre är miljöklassad, eller att Citroen/Peugeot (PSA) har ekonomiska svårigheter ?
Att bilen inte längre är "miljöklassad" gäller ju i princip samtliga tidigare miljöklassade dieselbilar och säger ju absolut ingenting om V70 med D2-motorns egenskaper. Det är ju enbart ett politiskt beslut, vars bakgrund står att finna i att det blev för dyrt för staten att gå miste om skatteintäkter när mängden miljöklassade fordon ökade lavinartat.
PSA är världens största tillverkare av personvagnsdieslar och var också de som konstruerade partikelfiltret och de var också långt före t.ex. tyskarna med direktinsprutade dieslar (common rail). De ekonomiska problemen handlar främst om att de tjänar för lite pengar på sina produkter. Detta delar de med de flesta andra biltillverkare. Volvo som är en mkt liten biltillverkare i förhållande till Citroen/Peugeot skulle inte ha en chans att klara sig om de inte blivit räddade av "kineserna" och detta säger egentligen inte heller någonting om V70 D2:s förtjänster eller nackdelar på samma sätt som att ekonomiska problem säger något om PSA.