Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OT
Rätt eller fel?
Men om detta gör att man inte kommer kunna serva, byta delar eller annat på bilen hos annan verkstad än volvomärkesverkstad, så kan jag inte se någon skillnad från Kia´s dom ang 7års garanti enbart skulle gälla om man servade bilen på deras märkesverkstäder.
Men detta är ju inget nytt.
Såhär har det varit ända sen P2 började tillverkas. 1998

Man har aldrig kunnat lägga till t.ex nya tändningsnycklar eller fjärrkontroller utan att göra det med volvos verktyg. Ser inte direkt skillnaden mot att ladda specifik mjukvara till motor t.ex.
Samma sak har du bytt en styrenhet så behöver den i vissa fall laddas om till din bil, har också bara varit möjligt på volvoverkstad de senaste 15 åren.

Däremot om de kräver att man måste hålla bilens mjukvaror uppdaterade årligen, ja då hamnar vi i ett annat scenario. Men dit hoppas jag verkligen inte det går.
Tänk bara på att du alltid har rätt att byta till en annan verkstad så länge dom motsvarar kraven Volvo har på respektive verkstad.
Ex: Du kan byta från Bilia till Mekonomen och säga till Volvo att dom får leva med det utan att dina garantier påverkas (plus att du sparar en del klöver........) :)
Detta ärende har ju vart uppe ett par gånger i olika motortidningar med mera.

Detta betyder alltså att ex. Mekonomen har tillgång till dessa koder eller??
skyrazer skrev:Tänk bara på att du alltid har rätt att byta till en annan verkstad så länge dom motsvarar kraven Volvo har på respektive verkstad.
Ex: Du kan byta från Bilia till Mekonomen och säga till Volvo att dom får leva med det utan att dina garantier påverkas (plus att du sparar en del klöver........) :)

Alla verkstäder kan köpa erforderlig utrustning från Volvo Cars/PV. En verkstad behöver inte dessa koder, det sköter datasystemen automatiskt åt verkstaden. Att modifiera volvos programvara är något helt annat, och inget en verkstad gör.

/Martin

PS. Om man sparar pengar på att gå till just mekonomen är en annan historia, själv är jag skeptisk...
TeSe skrev:BSR Skriver...
Eftersom Volvo med sina metoder kraftigt begränsar kundernas valfrihet kanske det är dags att välja ett annat bilmärke nästa gång du byter bil?
Vill någon handla av ett företag som tycker man skall stödja utländsk bilproduktion, och tappa Svenska arbetstillfällen? :evil:
MartinS skrev:
skyrazer skrev:Tänk bara på att du alltid har rätt att byta till en annan verkstad så länge dom motsvarar kraven Volvo har på respektive verkstad.

Alla verkstäder kan köpa erforderlig utrustning från Volvo Cars/PV. En verkstad behöver inte dessa koder, det sköter datasystemen automatiskt åt verkstaden. Att modifiera volvos programvara är något helt annat, och inget en verkstad gör.

/Martin

PS. Om man sparar pengar på att gå till just mekonomen är en annan historia, själv är jag skeptisk...
http://www.vibilagare.se/reportage/spar ... tet-38276# ;-)

Själv har jag service-avtal. Sjukt smidigt :)
skyrazer skrev:
MartinS skrev:

/Martin

http://www.vibilagare.se/reportage/spar ... tet-38276# ;-)
Wow, 300kr skillnad på en Volvo.... ;-)

Men nu är vi långt från ämnet...
Spoiler »
Välkommen till formet!
Jag hade fel! Skönt, då kan jag bocka av mitt fel detta året... :mrgreen:
Jag har lagt in SCT programvara i en bil för länge sedan, det var det sämsta jag någonsin gjort.

Jag valde att sälja bilen till en handlare istället för att sälja privat för att mildra mitt dåliga samvete när jag var tvungen att göra mig av med bilen. Den dåliga affären kostade mig många pengar.

Jag fattar det som att Kalle på SCT nu är med och driver RICA i Sverige, men jag kan ha fel? Det skulle isåfall få mig att springa åt motsatt håll om någon ens nämnde ordet Rica i närheten av mina bilar.

/martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?