Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ett tips som ofta ges när man misstänker att en bensinmotor drar tjuvluft är att använda startgas för att hitta läckan. Men fungerar det något vidare i praktiken? Gör man så på verkstad?

Jag kan förstå att det är användbart om man verkligen tror sig ha hittat en läcka och vill försäkra sig om att det faktiskt är där det dras in luft. Men att duscha lite planlöst över motorn som det ibland beskrivs här (nu överdriver jag lite) verkar mer farligt än meningsfullt.

Eller är det bara jag som inte provat...
av *pettson*
Man ska aldrig spruta startgas planlöst. Man ska aldrig felsöka planlöst heller. Det är nästan aldrig *bara* att finna ett fel. Det betyder att man ska sätta sej in i när, var och hur samt följderna av det.
På verkstäderna används det ganska flitigt då det är enklare än att använda rökmaskinen för att hitta läckor man tror finns.
NilsO skrev:Ett tips som ofta ges när man misstänker att en bensinmotor drar tjuvluft är att använda startgas för att hitta läckan. Men fungerar det något vidare i praktiken? Gör man så på verkstad?

Jag kan förstå att det är användbart om man verkligen tror sig ha hittat en läcka och vill försäkra sig om att det faktiskt är där det dras in luft. Men att duscha lite planlöst över motorn som det ibland beskrivs här (nu överdriver jag lite) verkar mer farligt än meningsfullt.

Eller är det bara jag som inte provat...
Kan man inte felsöka på ett vettigare sätt än att spraya planlöst är ju frågan om man överhuvudtaget ska skruva med bilen.
Vet man hur luftsystemet fungerar så behövs det inte sprayas mycket innan man hittat läckan.
Startgas är väldigt bra till detta.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]