Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kan ju också se det som att Volvo skyddar sin intellektuella egendom, vilket mjukvaran är.. BSR skriver inte egen utan modifierar väl befintlig mjukvara antar jag. Försök få ut källkoden till vilken programvara som helst i vilken elektronisk produkt som helst och det är som regel lika tvärstopp.

/Thomas
Om min Volvo har en 10 siffrig unik PIN-kod borde det inte vara svårare än att fråga Volvo om den. Har svårt att se att de kan neka mig den rent juridiskt. Någon som har frågat och blivit nekad? Kunde vara ett intressant fall att driva. Vi talar trots allt om fordonsspecifik information.
RICA har jo tilgjengelige optimaliseringer til Volvo. Kan de ha tilgang til kodene, eller har de cracket systemet?

Ønsker Volvo å strupe markedet, for å selge sine egne produkter, må de tilby til langt flere modeller!!!!!

Twendor
Håller med Twendor, undra hur Rica har gjort? De kan ju fortfarande trimma MY13.
mike_of_sweden skrev:Om min Volvo har en 10 siffrig unik PIN-kod borde det inte vara svårare än att fråga Volvo om den. Har svårt att se att de kan neka mig den rent juridiskt. Någon som har frågat och blivit nekad? Kunde vara ett intressant fall att driva. Vi talar trots allt om fordonsspecifik information.
Det är ju BSR som säger att Volvo har ”låst” elektroniken med en pinkod. Tror det är svårt att kräva ut något som BSR säger finns, men du själv har inte en chans att bevisa det. Att sedan Rica har chip även till nya V40:n talar väl lite emot BSR:s förklaring till pinkod, kanske är det bara kompetensbrist. Personligen tycker jag att företag som levererar trim men inte kan prestera intyg till regbesiktning är tämligen ointressanta, att de kan sitta och rita egna effektdiagram till sin hemsida är inte värt någoting.
Funk skrev:Man kan ju också se det som att Volvo skyddar sin intellektuella egendom, vilket mjukvaran är.. BSR skriver inte egen utan modifierar väl befintlig mjukvara antar jag. Försök få ut källkoden till vilken programvara som helst i vilken elektronisk produkt som helst och det är som regel lika tvärstopp.

/Thomas
Jag tror inte att BSR skulle vinna ett case i Marknadsdomstolen.../PH
Spoiler »
Inte som jag tolkar det. TeSe börjar inlägget med "BSR Skriver..." Möjligtvis är texten från ett mail från BSR som svar på en kundfråga. Eller det kanske är så TeSe vill att vi ska tolka det. Men att en person registrerar sig precis innan man skriver ett sådant inlägg är för mig osannolikt. Sant eller ej, det får TeSe själv svara på.

Om det nu är så som du menar, att de uppträder öppet/officiellt, varför inte registrera sig som BSR/BSR AB/TeSe-BSR så att det är tydligt?
Inte för att det spelar någon större roll, nu har vi ju fått svaret på varför BSR inte längre erbjuder trim till Volvo MY12-. Tycker bara att det visar på seriositet om man som företag läser/skriver på forum registrerad med företagsnamnet.
Tror det är omöjligt att få ut sin kod.
De få som har tillgång till koderna, så fort de begär ut en så loggas allting. Och en verkstad kommer aldrig kunna få ut den.
Det bara en automatiserad process mellan volvos server och VIDA-stationerna på verkstaden.

Brute force går inte heller i praktiken, du har bara ett fåtal försök att låsa upp styrenheten. Sen tillåts inga mer försök inom några minuter (någon timma?).

Inget är dock omöjligt, bara svårt och besvärligt.

Jag förstår Volvo, de försöker skydda sitt IP, och vill såklart sälja egna effektoptimeringar
Det handlar kanske också om att undivka garantiärenden kopplade till dessa.

Som sagt jämför med en telefon. Vet att HTC t.ex. tillåter att man lägger in root eller en custom rom först efter du låst upp bootloadern via deras hemsida, där din telefon också loggas och du frånsäger dig garantin kopplad till detta.
Man kan tycka att detta vore ett alternativ, men det kommer aldrig hända. Dessutom är det inte produkter i 5000kronors klassen heller.
Ojoj, stackars BSR.... :-)

Jag har lite svårt att tro att Volvo skickar advokater att hota BSR, möjligen upplyser dom om vad dom kan göra rättsligt, men det är ju inget hot i den bemärkelsen.

Vad det gäller grundfrågan tycker jag inte det är något konstigt alls att inte bilägaren äger rätten att göra ändringar i mjukvaran. Hur många vinstdrivande företag lämnar ut källkoden till sina programvaror så kreti och pleti kan ändra dom? En del mjukvarutföretag i datorbranchen tlllverkar ju öppna API'er för integration mot andra, men det har ju inte volvo något intresse av och skiter således i det, med all rätt.

Att man behöver ladda mjukvara när man bytt vissa delar är ju inget konstigt, det började man väl med på Volvos P2 plattform i slutet på 1900-talet och det har väl gått ganska bra ändå, trots att man såklart önskat man skulle slippa som "hobbymeckare"....

Som sagt, stackars BSR som lyckats bygga en professionell fasad kring en piratverksamhet. Faller deras fina korthus nu?

Passa er förresten att ställa frågor till dom på deras webbsida, du äger nämligen inte enligt deras villkor rätten att vidaredistribuera deras svar. Dom står med andra ord inte för vad dom säger till enskilda kunder. Proffsigt?

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]