Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollade oljan idag av en ren slump, har aldrig varit problem med det innan, men idag var det knappt så det syntes på oljastickan, MYCKET under den lägsta nivån alltså...klart oroande, dessutom har inte oljelampan tänts heller...Jag fyllde på ca: 2 LITER för att komma upp en bit i det rätta området på stickan... Vad fanken kan detta vara? Den har aldrig några pölar under sig så jag tror inte dem läcker...var tar oljan vägen och vad är fel??? Hjäääääällllp... :shock:

ps, bilen tillverkad Okt. -99, GLT B5244S motorn, första karossen.
av martin1g
Och jag skrev förresten igår om att man ibland måste gasa extra för att komma iväg, kan det hänga ihop?? Bilen är fullt servad enligt boken och har gått ca: 18300 mil...Mer än så ska väl en Volvo hålla??
av Frigge
Kolla oljan med jämna mellanrum för att se hur mycket den förbrukar.
Har för mig att det är 1,5 liter mellan max o min strecket.
Hur mycket den förbrukar beror på hur du använder bilen, kör du mycket korta sträckor kan motorn dra en del olja.
av martin1g
Jag kör inte så mycket korta sträckor och använder ofta motorvärmare och det har aldrig varit problem med detta innan, jag har någorlunda regelbundet kollat oljan och det har aldrig märks nån förbrukning alls i princip...så jag är lite oroad nu :???: men ska hålla koll på det under en tid nu.... Men jag sökte lite här på forumet och det verkar vara en del som haft problem här med stor olje-förbrukning, som ofta kommit plötsligt (??) Synpunkter tas tacksamt emot, om inte så man vet hur man ska säga till verkstaden och veta vad de kan förväntas säga...kul innan jul med lite verkstadsräkning...jipeee...
av jernis
martin1g skrev:Jag kör inte så mycket korta sträckor och använder ofta motorvärmare och det har aldrig varit problem med detta innan, jag har någorlunda regelbundet kollat oljan och det har aldrig märks nån förbrukning alls i princip...så jag är lite oroad nu :???: men ska hålla koll på det under en tid nu.... Men jag sökte lite här på forumet och det verkar vara en del som haft problem här med stor olje-förbrukning, som ofta kommit plötsligt (??) Synpunkter tas tacksamt emot, om inte så man vet hur man ska säga till verkstaden och veta vad de kan förväntas säga...kul innan jul med lite verkstadsräkning...jipeee...
Har du kollat hur "sölig" motorn e under vid anslutning till växellådan.. där e ett mycket vanligt att det läcker...det kan va en orsak till det plötsliga oljeförsvinnandet....packboxen kostar nästan gratis men Volvoverkstäder tar nåt alldeles fruktansvärt mycket betalt för att åtgärda det... :???:
av *pettson*
jernis skrev:
martin1g skrev:Jag kör inte så mycket korta sträckor och använder ofta motorvärmare och det har aldrig varit problem med detta innan, jag har någorlunda regelbundet kollat oljan och det har aldrig märks nån förbrukning alls i princip...så jag är lite oroad nu :???: men ska hålla koll på det under en tid nu.... Men jag sökte lite här på forumet och det verkar vara en del som haft problem här med stor olje-förbrukning, som ofta kommit plötsligt (??) Synpunkter tas tacksamt emot, om inte så man vet hur man ska säga till verkstaden och veta vad de kan förväntas säga...kul innan jul med lite verkstadsräkning...jipeee...
Har du kollat hur "sölig" motorn e under vid anslutning till växellådan.. där e ett mycket vanligt att det läcker...det kan va en orsak till det plötsliga oljeförsvinnandet....packboxen kostar nästan gratis men Volvoverkstäder tar nåt alldeles fruktansvärt mycket betalt för att åtgärda det... :???:
Sant.. därför har det passerat några packboxar i mina händer.. :idea:
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]