Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svenne61
Jag undrar om det sitter backventil i oljefiltret. Funderar på att byta
till ett längre filter istället för original. Är en b230f
Användarvisningsbild
av Nexus
Varför byta? Orginal är ju framtaget för passa motorn.
av svenne61
Tänker att det är bättre med ett större filter. Blir större filteryta i filtret.
Användarvisningsbild
av lennarte
svenne61 skrev:Tänker att det är bättre med ett större filter. Blir större filteryta i filtret.
Volvo har samma filter se'n "Hedenhös tid". Från B18 till i alla fall V/S 90 modellerna (bensinare). När Volvo 164 fick insprutning -72, hade den ett större filter (nästan dubbelt så långt) och jag har för mig att samma filter satt på någon annan bil (amerikanare?). Kolla äldre kataloger, där borde du hitta något. Annars byter du bara filtret oftare.

Mvh
Lennart
av I.H.P
Det större filtret sitter på dieseln D24 också.
Funkar även med Ford USA och Mopar.
Om man vill ha ett filter med mindre diameter så passar VW/Audi filtret, men det har nog mindre filteryta.
Är absolut inte fel med större filter, racebilar har ofta dubbla extrastora, flyttade för bättre kylning och ökad oljevolym.
//Björn
Användarvisningsbild
av päpplet
Köp en filterhållare till hydraulik så kan du välja storlek och renhetsgrad själv. Då kan du stoppa i filter som renar så pass att de renar bort smörjfilmen i oljan till och med ;)
av Volvo 850 AWD
Jag har haft B23E och tre B230F och alltid använt orginalfilter. Det räcker mer än nog. Har kört med castrol 10W-40 mineral och även castrol 5 - 10 syntet. Fungerar fint-fint. Det viktigaste är att man inte kör med någon skitolja, då är det stor risk för avlagringar i motorn. Kör du med bra olja och orginalfilter är du "safe and sound"
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]